Опубліковано: Неділя, 18 лютого 2018, 14:18
Перегляди: 4247
сайт про Гоа
интересные факты
все о моде

Понеділок 1-ої седмиці. Протягом Великого посту в седмичні дні всі богослужіння звершуються за Мінеєю і Тріоддю Постовою. З Октоїха в будні дні беруться тільки Троїчні, сідальні і світильні поточного гласу. Літургія свт. Іоана Золотоустого в дні св. Чотиридесятниці не звершується, крім субот і свят Благовіщення Пресвятої Богородиці і Входу Господнього в Єрусалим.

Календарні замітки:
У понеділок, вівторок, середу і четвер 1-го тижня на великому повечір'ї співається Великий канон прп. Андрія Критського.

Зразок звершення утрені в понеділок, вівторок, середу, четвер і п'ятницю св. Чотиридесятниці, якщо не трапляться в ці дні свята храмові або полієлейні

Утреня перед повсякденною полуношницею. Перед початком її дзвін - за звичаєм, 12 ударів у дзвін; після виголосу: «Боже, ущедри нас...» - три великих поклони з молитвою прп. Єфрема Сирина (стільки поклонів на полуношниці буває тільки в 1-й день Великого посту, а в інші дні - 16).
Після закінчення полуношниці, перед утренею дзвін - за звичаєм, в два дзвони. Ієрей, одягнувши фелонь [1] і відкривши завісу царських врат, кадить перед престолом хрестоподібно і виголошує: «Благословен Бог наш...» [2]. Читець: Трисвяте. Після «Отче наш» ієрей - виголос: «Бо Твоє є Царство ...». Читець: «Амінь», «Господи, помилуй» (12). «Слава, і нині» - «Прийдіть, поклонімось...» (тричі), псалми 19-й та 20-й, Трисвяте. Виголос. «Отче наш» - виголос і тропар: «Спаси, Господи, людей Твоїх...». «Слава» - «Ти що вознісся на Хрест...», «І нині» - «Заступнице християн...». Під час читання псалмів ієрей кадить вівтар і весь храм, потім, повернувшись до вівтаря, виголошує малу особливу єктенію: «Помилуй нас, Боже...» (з кадилом перед престолом) і виголос: «Бо Ти Милостивий...». Хор: «Амінь», «Іменем Господнім...».
Ієрей, стоячи перед престолом, виголошує: «Слава Святій, і Єдиносушній, і Животворчій, і Нероздільній Тройці...», при цьому творить хрест кадилом. Читається шестипсалміє. (Ієрей читає утрені молитви Служебника.) Після закінчення шестипсалмія - велика єктенія.

Потім «Алилуя» на глас Октоїха, який випадає (в даному випадку - 8-й), з стихами. Хор співає: «Алилуя», по тричі на кожен з чотирьох стихів. Потім три Троїчних тропаря.
Примітка. На практиці Троїчні тропарі читаються, а закінчення (приспіви) їх співаються.
У понеділок до першого Троїчного тропаря приспів: «Свят, свят, свят єси, Боже наш, заступництвом безплотних Твоїх помилуй нас»; до другого - «Свят, свят, свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас»; до третього - «Свят, свят, свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці, помилуй нас». Приспів до першого тропаря особливий для кожного дня седмиці, приспіви до другого і третього тропарям - постійні.
Потім читаються кафизми 4-а, 5-а і 6-а, з поділом на три «Слави» і зі співом великопосним розспівом. Стіхословія кафизми починається з хорового співу «заходу»: «Господи, помилуй» (тричі), «Слава». Читець: «І нині», і читає кафизму. Малих єктеній після кафизм у всю Чотиридесятницю, крім субот і Неділь, немає (якщо трапиться свято, то перед святковими сідальними мала єктенія виголошується).
Після 1-ї кафизми - сідальні чергового гласу Октоїха (див. Додаток Тріоді). Якщо в Мінеї у рядового святого є кондак, то в сідальні, перед Богородичним, співається мученику поточного голосу з приспівом: «Дивний Бог у святих Своїх, Бог Ізраїлів». Якщо в Мінеї кондака у рядового святого немає, то мученику співається після 6-ої пісні канону (тоді в сідальні цей мученичний пропускається).
Після 2-ої і 3-ої кафизм - сідальні Тріоді (на ряду).
За звичаєм, хор - заспів: «Господи, помилуй» (тричі), «Слава». Читець - «І нині», і читає псалом 50-й.
Ієрей (або диякон) на амвоні виголошує молитву: «Спаси, Боже, людей Твоїх...» (див. На літії великої вечірні). Хор: «Господи, помилуй» (12). Ієрей: «Милістю і щедротами...». Співаки: «Амінь», і співається канон.
На великопосній утрені три канони - з Мінеї (повний) і два трипіснця з Тріоді.
Трипіснці складаються: в понеділок - з 1-ої, 8-ої і 9-ої пісні; у вівторок - з 2-ої, 8-ою і 9-ої пісні; в середу - з 3-ої, 8-ої і 9-ої пісні; в четвер - з 4-ої, 8-ої і 9-ої пісні; в п'ятницю - з 5-ої, 8-ої і 9-ої пісні [3].

Пісні, до складу яких входять трипіснці, співаються на 14: канон Мінеї з ірмосом на 6 (Ірмос раз), потім трипіснці на 8. Крім того, 2-й трипіснець Тріоді містить один або два тропаря, що не входять в число 14; ці тропарі повинні співатися з приспівом: «Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі».
Пісні, в яких немає трипіснців, співаються на 4, без ірмосу, тобто ірмоси в цей рахунок не входять. У 1-ій, 4-ій, 5-ій і 7-ій піснях ірмоси співаються перед тропарями, а в 3-ій (крім середи) і 6-ій служать катавасією і співаються тільки після закінчення тропарів. Пісні, які мають в своєму складі трипіснці, неодмінно закінчуються катавасією - ірмос другого трипіснця.
Канон читається з біблійними піснями (Біблійні пісні містяться в Псалтирі стт. 356 – 385). Повністю текст біблійної пісні виповнюється тільки в піснях з трипіснцями. (Таким чином, за седмицю цілком проспівується весь цикл Пісень Святого Писання.) В інших піснях як приспівів до тропарям використовується тільки необхідна кількість останніх стихів.
Якщо трапляться два святих, то в піснях з трипіснцями два канони Мінеї співаються на 6, шляхом поєднання в обох канонах двох тропарів в один. Слава, і нині першого канону пропускається.
Примітка. Обидва канони Мінеї співаються на 6 (з ірмосом) наступним чином: Ірмос канону першого святого, два тропаря цього канону за один, тропар перед Богородичним (Богородичний пропускається); з канону другого святого - два тропаря за один, тропар перед Богородичним і Слава, і нині.
Про спів канонів двох святих в піснях без трипіснців Типікон замовчує.
Відповідно до загальних вказівок Типікон щодо чину співу канону великопосної утрені, в понеділки пісня 1-а канону читається від стиха: «Співаймо Господеві...» до «Згусла вода, як стіна...». Після стиха «Згусла вода, як стіна...» співається ірмос канону Мінеї.
Хор - стих: «Ворог сказав...». Читець - 1-ий тропар канону Мінеї.
Хор: «Ти дихнув духом Твоїм...». Читець - 2-ий тропар.
Хор: «Хто подібний до Тебе...». Читець - 3-ій тропар.
Хор: «Ти простягнув...». Читець - 4-й тропар.
Хор: «Ти привів...». Читець - Слава, і нині канону.

Хор: «Тоді засмутилися владики едомські...». Читець - 1-й і 2-й тропарі першого трипіснця Тріоді (за один).
Хор: «Нехай нападе на них страх...». Читець - 3-й тропар.
Хор: «Доки пройдуть...». Читець - 4-й тропар.
Хор: «Введи його і насади його ...». Читець - Богородичний 1-го трипіснця.
Хор: «Господь, царює повік віку...». Читець - 1-й тропар 2-го трипіснця Тріоді.
Хор: «То повернув на них воду морську...». Читець - 2-й тропар.
Хор: «Слава». Читець - Троїчний: «Одинице проста...».
Хор: «І нині». Читець - Слава, і нині: «Божу Святу Гору оспіваймо ...».
Хор: «Слава Тобі, Боже наш...». Читець - тропар: «Колісниця вогненна...».
Хор: «Слава Тобі, Боже наш...». Читець - останній тропар: «Адам спожив забороненого плоду...».
Потім на катавасію співається ірмос 2-го трипіснця Тріоді, глас 2-й: «Грядіть, люди...».
Примітка. Пісня 2-а в понеділок не співається. Вона співається по вівторках Чотиридесятниці.
Пісня 3-тя (з Мінеї) починається співом біблійних стихів. Відразу після катавасії 1-ої пісні хор - стих: «Той, хто хоче хвалитися...». Читець - 1-й тропар канону.
Хор - стих: «І дасть силу...». Читець - 2-й тропар.
Хор: «Слава». Читець - 3-й тропар.
Хор: «І нині». Читець - Богородичний Мінеї.
Хор - ірмос 3-ій пісні Мінеї. Відмінність від звичайного виконання канону в тому, що тут ірмос співається не на початку пісні, але - її в кінці, покриваючи пісню, як катавасія.
Після 3-ої пісні - єктенія мала. Сідальний преподобномучениці, глас 8-й. «Слава, і нині» - Богородичний Мінеї, глас той же.
Пісня 4-я (з Мінеї). Хор - ірмос 4-ої пісні Мінеї і стих: «Господь Бог - сила моя...». Читець - 1-й тропар.

Хор - стих: «І на висоти мої...». Читець - 2-й тропар.
Хор: «Слава». Читець - 3-й тропар.
Хор: «І нині». Читець - Слава, і нині.
Пісня 5-а (з Мінеї). Хор - Ірмос 5-ий пісні і стих: «Воскреснуть мертві...». Читець - 1-й тропар.
Хор - стих: «Бо роса Твоя...». Читець - 2-й тропар.
Хор: «Слава». Читець - 3-й тропар.
Хор: «І нині». Читець - Слава, і нині.
Пісня 6-а (з Мінеї) співапється так само, як 3-тя. Відразу ж після Богородичного 5-ої пісні співається стих: «Шанувальники суєтних...». Читець - 1-й тропар.
Хор - стих: «А я голосом хвали...». Читець - 2-й тропар.
Хор: «Слава». Читець - 3-й тропар.
Хор: «І нині». Читець - Слава, і нині.
Хор - ірмос 6-ої пісні канону Мінеї на катавасію (в даному випадку - глас 2-й: «У безодні гріховності...»).
Після 6-ої пісні - єктенія мала. Кондак і ікос Мінеї (якщо є).
Примітка. Якщо в Мінеї кондака у рядового святого немає, то після 6-ої пісні співається мученичний Октоїха.
Пісня 7-а (з Мінеї). Хор - ірмос 7-ий пісні Мінеї і стих: «Благословенний Ти на престолі слави...». Читець - 1-й тропар.
Хор: «Благословенний Ти на тверді...». Читець - 2-й тропар.
Хор: «Слава». Читець - 3-й тропар.
Хор: «І нині». Читець - Слава, і нині.
Пісня 8-а співається як 1-а. Хор або читець співають поспіль стихи 8-ої пісні від стиха: «Благословляйте, усі діла Господні...» і до «Благословіть, вогонь і жар Господа...». Після цього стиха співається ірмос канону з Мінеї і стих: «Благословіть, роси та іній...». Читець - 1-й тропар Мінеї.
Хор: «Благословляйте, ночі і дні...». Читець - знову 1-й тропар.

Хор: «Благословляйте, світло і темрява...». Читець - 2-й тропар.
Хор: «Нехай благословляє земля...». Читець - 3-й тропар.
Хор: «Благословляйте джерела...». Читець - Богородичний Мінеї.
Хор: «Благословляйте, всі птахи небесні...». Читець - 1-й тропар 1-го трипіснця Тріоді.
Хор: «Благословляйте, сини людські...». Читець - 2-й тропар.
Хор: «Благословляйте, священики Господні...». Читець - 3-й тропар.
Хор: «Благословляйте, духи і душі...». Читець - Богородичний 1-го трипіснця.
Хор: «Благословляйте, Ананія, Азарія, Мисаїл...». Читець - 1-й тропар 2-го трипіснця.
Хор: «Благословляйте, апостоли...». Читець - 2-й тропар.
Хор: «Благословимо Отця і Сина і Святого Духа, Господа». Читець - Троїчний трипіснця.
Хор: «І нині». Читець - Слава, і нині трипіснця.
Хор: «Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі». Читець - тропар трипіснця.
Хор: «Хвалимо, благословляємо... й ірмос 2-го трипіснця на катавасію, глас 2-й: «Господа, Який колись пролив...».
На 9-ій пісні звершується звичайне кадіння. Співаємо «Чеснішу» (з поклоном на кожен приспів). Потім ірмос 9-ої пісні з Мінеї і стих: «Благословен Господь Бог Ізраїлів...». Читець - 1-й тропар з канону Мінеї.
Хор - стих: «І підніс ріг спасіння нам...». Читець - 2-й тропар.
Хор: «Як провістив...». Читець - 3-й тропар.
Хор: «Що спасе нас від ворог наших...». Читець - 4-й тропар.
Хор: «сотворить милість...». Читець - Слава, і нині канону Мінеї.
Хор: «Дати нам клятву...». Читець - 1-й тропар 1-го трипіснця.
Хор: «служили Йому...». Читець - 2-й тропар.
Хор: «І ти, дитя...». Читець - 3-й тропар.
Хор: «Дати розуміння...». Читець - Богородичний 1-го трипіснця.
Хор: «з ласкавого милосердя...». Читець - 1-й тропар 2-го трипіснця.
Хор: «Спрямувати ноги наші...». Читець - 2-й тропар.
Хор: «Слава». Читець - Троїчний трипіснця.
Хор: «І нині». Читець - Слава, і нині трипіснця.
Хор: «Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі». Читець - останній тропар трипіснця.
Хор - ірмос 2-го трипіснця на катавасію, глас 2-й: «Богородицю, що надприродно зачала в утробі й породила Слово...».
Потім - «Достойно є» (поклін). Єктенія мала. Світильний Троїчний поточного гласу. За звичаєм, закінчення Світильного співаються за розспівом Троїчних тропарів. Після 1-го виконання Світильного - закінчення: «заступництвом безплотних Твоїх, і спаси мене» (в понеділок). «Слава» - той же світильний, з закінченням: «Молитвами, Господи, святих Твоїх, і спаси мене», «І нині» - знову той же світильний, з закінченням: «Молитвами, Господи, Богородиці, і спаси мене». (Перше закінчення Світильного особливе для кожного дня седмиці, друге і третє закінчення - постійні.)
Примітка. У Світильного 6-го гласу замість закінчення змінюється початок (наприклад, перший в понеділок: «заступництво, Господи, Безплотних Твоїх, пошли душам нашим Своє світло присносушне» і т. д.).
Після Світильного читець - хвалітні псалми: «Хваліте Господа з Небес...» та інші стихи (за звичаєм). Після псалмів - «Слава, і нині», «Тобі слава подобає...», і далі - «Слава Тобі, що показав нам світло», «Слава в вишніх Богу...» (повсякденне славослів'я).
Єктенія прохальна, і головоприклонна молитва.
На стиховні стихири Тріоді, глас 5-й (з звичайними приспівами). «Слава, і нині» - Богородичний Тріоді, глас той же: «Тебе, як Божу Матір...».
Примітка. Якщо святий має на утрені стихиру на «Слава», то «Слава» - святого, "І нині" - Богородичний за гласом «Слави», а в середу і п'ятницю - Крестобогородичний Мінеї на ряду. Якщо в Мінеї немає, то «Слава, і нині» - Богородичний Тріоді (на ряду).
Читається «Благо є...» (двічі) і Трисвяте. Після «Отче наш» і виголос: «Бо Твоє є Царство...» - читається тропар Часослова: «Стоячи в храмі слави Твоєї...». «Господи, помилуй» (40). «Слава, і нині» - «Чеснішу від херувимів...». «Іменем Господнім...». Ієрей перед царськими вратами: «Сущий благословенний...». Читається молитва: «Небесний Царю...». Ієрей - молитву прп. Єфрема Сиріна: «Господи і Владико життя мого...» і 3 великих поклони; 12 малих поклонів з молитвою: «Боже, очисти мене грішного», і ще раз - «Господи і Владико життя мого...» і поклон один великий. Читець: «Амінь», і без відпусту утрені читається 1-ий час. Відпуст утрені відбувається після 1-го часу. Ієрей, за звичаєм, повертається до вівтаря, закриває завісу і знімає фелонь.

Зразок звершення першого часу в понеділок, вівторок, середу, четвер і п'ятницю св. Чотиридесятниці

На 1-му часі - після трьох псалмів і «Алилуя» (тричі), у вівторок, середу і четвер читається звичайна кафизма. Перед нею «захід на кафизму»: «Господи, помилуй» (тричі), «Слава, і нині» - читається, а не поется. На «слава» кафизма переривається співом, як на утрені.
Після кафизми (а якщо її немає, то після псалмів часу) читець: «Слава, і нині», «Алилуя» (тричі), «Господи, помилуй» (тричі). Потім ієрей (або «призначений читець»), ставши перед царськими вратами, співає тропар часу, на глас 6-й: «Заранку вислухай голос мій, Царю мій і Боже мій», і творить земний поклін. Хор - той же тропар. Ієрей (або «призначений читець») - стих: «Господи почуй слова мої, зрозумій покликання моє». Хор: «Заранку вислухай голос мій...». Ієрей (або «призначений читець»): «Бо до Тебе помолюся, Господи». Хор: «Заранку вислухай голос мій...». Коли ієрей (або «призначений читець») промовляє тропар або стих, хор і народ творять поклін; коли ж хористи співають, тоді ієрей творить поклон. Ієрей: «Слава» (поклону немає). Читець: «І нині» - Богородичний часу.
Потім хор: «Стопи мої направ за словом Твоїм, і нехай не заволодіє мною всяке беззаконня» (двічі). Так само (по двічі) співаються наступні стихи: «Визволи мене від наклепів людських, і буду зберігати заповіді Твої»; «Лице Твоє просвіти на раба Твого і навчи мене заповітів Твоїх». Потім: «Нехай наповняться уста мої хвалою Твоєю, Господи, щоб я оспівував славу Твою, весь день велич Твою» (тричі).
Примітка. Стихи часу (особливі тропарі Часослова після Богородичного часу і перед трисвятим) співаються тільки на 1-му часі, на інших часах вони читаються.
Читець - Трисвяте. Після «Отче наш» ієрей - виголос: «Бо Твоє є Царство...». Читець - Богородичний дня (в понеділок, вівторок і четвер - «Преславну Божу Матір...»; в середу і п'ятницю - «Поспіши на допомогу...»). «Господи, помилуй» (40). Молитва: «Ти, що кожного часу...». «Господи, помилуй» (тричі), «Слава, і нині» - «Чеснішу від херувимів...», «Іменем Господнім...». Ієрей (на солії): «Боже, ущедри нас...». Читець: «Амінь». Ієрей: «Господи і Владико життя мого ...», з 16 поклонами. Читається кінцеве Трисвяте. Після «Отче наш» ієрей - виголос. Читець: «Амінь», «Господи, помилуй» (12). Ієрей: «Христе, Світло Істинне...». Хор (за звичаєм): «Взбранній Воєводі...». Ієрей: «Слава Тобі, Христе Боже...». Хор: «Слава, і нині», «Господи, помилуй» (тричі), «Благослови». Відпуст великий і многоліття.
За Уставом, після закінчення 1-го часу звершується заупокійна літія, яка, на думку Типікону, є невід'ємною частиною ранкового богослужіння. Заупокійна літія по закінченні 1-го часу призначається Типиконом в усі седмичні дні. У суботу, Неділю і в святкові дні цієї літії немає. Така ж літія призначається Уставоом і після відпусту вечірні в тому випадку, якщо вечірня не з'єднується з Літургією Ранішосвячених Дарів, тобто в понеділок, вівторок і четвер. (У середу і п'ятницю вечірня служиться в поєднанні з Літургією Ранішосвячених Дарів.) Не звершується заупокійна літія і після вечірні понеділка, яка служиться в Неділю ввечері.

Таким чином, в період Святої Чотиридесятниці Типікон призначає літії по закінченні 1-го часу і по відпусту вечерні. Розрізняються вони лише тим, що на літії після 1-го часу читати оголошення прп. Феодора Студита (в середу і п'ятницю):

На практиці літію звершують наступним чином.

У притворі (або у відповідному місці храму) заздалегідь встановлюється панахидний стіл (тетрапод). Після закінчення 1-го часу або вечірні священик бере кадило і в супроводі двох свічконосців виходить в притвор північними вратами (царські врата і завіса не відчиняються).
Ієрей виголошує: «Благословен Бог наш...». Співаки: «Амінь». Читець: Трисвяте. За «Отче наш» ієрей - виголос. Хор: «Амінь» і тропарі, глас 4-й: «З духами спочили праведних...», «В оселях Твооїх, Господи...». «Слава» - «особливу заупокійну єктенію: «Помилуй нас, Боже...», «Ще молимося за упокій...», «Щоб Господь Бог...», «Милості Божої...». «Господу помолимось». Хор: «Господи, помилуй». Ієрей читає тихо молитву: «Боже духів...», і виголошує: «Бо ти єси Воскресіння...». «Слава Тобі, Христе Боже...» і т. д. Відпуст: «Христос, що воскрес із мертвих...». Після відпусту промовляє особливий стих: «Вічная ваша пам'ять, достоблаженні отці і матері, брати і сестри наші, приснопоминаємі» (тричі). Під час цього стиха священик навколо кадить тетрапод (тричі), потім промовляє: «Нехай Бог ублажить і упокоїть їх і нас помилує, як Благий і Чоловіколюбець» (один раз).

Зразок звершення 3-го, 6-го і 9-го часу в понеділок, вівторок, середу, четвер і п'ятницю св. Чотиридесятниці

Великопосні часи 3-й, 6-й і 9-й зазвичай відбуваються разом з зображальними і вечірньою(якщо не звершується Літургія Ранішосвячених Дарів). За традицією, перед кожним часом вдаряють у дзвін відповідно 3, 6 або 9 разів, перед зображальними - 12 разів, перед вечірньою - дзвонять у два дзвони.
3-ій час. Ієрей в єпитрахилі, перед царськими вратами (завіса не відкривається) зробивши три поклони (поясних), вимовляє виголос: «Благословен Бог наш...». Читець: «Амінь», «Слава Тобі, Боже наш...» та інше чергування 3-го часу, як зазвичай. Після закінчення третього псалма - «Слава, і нині», «Алилуя» - і читається звичайна (в понеділок - 7-а) кафизма, розділена на три «Слави» (порядок читання той же, що зазначений на 1-му часі). Після кафизми ієрей (або «призначений читець») перед царськими вратами співає тропар часу, глас 6-й: «Господи, Ти що Пресвятого Твого Духа...» і стих: «Серце чисте створи в мені, Боже...»; «Не відкинь мене від лиця Твого...». Після виконання тропаря і поклонів ієрей (або «вчинений читець»): «Слава». Читець: «І нині» - Богородичний часу: «Богородице, Ти єси виноградна лоза істинна...». Після молитви «Ти, що кожного часу...» ієрей (на солії) виголошує виголос: «Боже, ущедри нас...». Читець: «Амінь». Ієрей читає молитву прп. Єфрема Сиріна з 16 поклонами. Молитва: «Владико Боже...», і починається 6-ий час.
6-ий час. Псалми і кафизма (в понеділок - 8-а) читаються в тому ж порядку, що і на 3-му часі. Після кафизми, як і на 3-му часі, співається тропар часу, глас 2-й: «Ти, що в шостий день же і годину...». Стих: «Вислухай, Боже, молитву мою ...»; «Я до Бога взивав...». «Слава». Читець: «І нині» - Богородичний часу: «Через превеликі гріхи наші сміливості не маємо...». Тропар пророцтва (з Тріоді). «Слава, і нині» - той же тропар. Ієрей (або диякон): «Будьмо уважні». Читець - прокимен (Тріоді, зі стихом. Ієрей (або диякон): «Премудрість». Читець: «Пророцтва Ісайї читання». Ієрей (або диякон): «Будьмо уважні». Читається паремія Тріоді. Після закінчення читання паремії ієрей (або диякон): «Будьмо уважні». Читець - прокимен (Тріоді), із стихом. Після співу прокимна читець: «Скоро пошли нам...», Трисвяте. Після «Отче наш» ієрей - виголос. Читець - тропар: «Спасіння вчинив єси...», «Слава» - «Пречистому Образу Твоєму...». На «І нині» - в понеділок, вівторок і четвер - «Богородице, Ти єси Джерело милосердя...»; в середу і п'ятницю - Хрестобогородичний: «Препрославлена Ти, Богородице Діво...». «Господи, помилуй» (40). Молитва: «Ти, що кожного часу...». «Господи, помилуй» (тричі), «Слава, і нині», «Чеснішу від херувимів...», «Іменем Господнім...». Ієрей (на солії): «Боже, ущедри нас ...» і читає молитву прп. Єфрема Сиріна з 16 поклонами. Молитва: «Боже і Господи Сил...», і починається 9-ий час.
9-ий час звершується так само, як і попередні (в понеділок на 9-му часі - 9-а кафизма). Тропар 9-го часу, глас 8-й: «Ти, що в дев'ятій годині...». Стих: «Нехай наблизиться молитва моя...»; «Нехай дійде благання моє...». В кінці 9-го часу, після «Боже, ущедри нас ...», ієрей читає молитву прп. Єфрема Сиріна з трьома великими поклонами. Молитва: «Владико, Господи Ісусе Христе, Боже наш...», і починаються зображальні

Зразок звершення зображальних в понеділок, вівторок і четвер св. Чотиридесятниці

Зображальні. Після молитви 9-го часу ієрей, за традицією, одягається в фелон, як на утрені. За звичаєм, отверзається завіса Царських врат. Хор співає: «У Царстві Твоїм пом'яни нас, Господи, коли прийдеш у царство Твоє». В кінці на «Слава» - «Пом'яни нас, Господи...», на «І нині» - «Пом'яни нас, Господи...». Потім повільно і голосно (з трьома земними поклонами): «Пом'яни нас, Господи, коли прийдеш у царство Твоє», «Пом'яни нас, Владико, коли прийдеш у царство Твоє», «Пом'яни нас, Святий, коли прийдеш у царство Твоє». Читець: «Хор Небесний...». Стих: «Приступіть до Нього і просвітіться...», «Хор Небесний...», «Слава» - «Хор святих Ангелів і Архангелів...», «І нині» - «Вірую ...», «Полегши, відпусти...», «Отче наш ». Ієрей - виголос: «Бо Твоє є Царство ...».
Кондаки на зображальних:
У храмі Господському (в понеділок, вівторок, четвер) - кондак храму, кондак дня (в четвер - два), кондак рядового святого Мінеї (якщо є). «Слава» - «Зі святими упокой...», «І нині» - «Заступнице християн...».
У храмі Богородиці - кондак дня (в четвер - два), кондак рядового святого Мінеї (якщо є). «Слава» - «Зі святими упокой...», «І нині» - кондак храму.
У храмі святого - кондак дня (в четвер - два), кондак храму, кондак рядового святого Мінеї (якщо є). «Слава» - «Зі святими упокой...», «І нині» - «Заступнице християн...».
Примітка. У вівторок не слід читати кондак храму Предтечі, а в четвер - кондак храму апостольського або свт. Миколая, оскільки вони замінюються денними.
Примітка. Якщо на утрені кондак рядового святого був відсутній, то на зображальних він також не читається.
«Господи, помилуй» (40), «Слава, і нині», «Чеснішу від херувимів...», «Іменем Господнім ...». Ієрей (перед царськими вратами): «Боже, ущедри нас...». Читець: «Амінь». Ієрей - молитву прп. Єфрема Сиріна з 16 поклонами.

Зразок здійснення вечірні в св. Чотиридесятницю, коли не буває Літургії Ранішосвячених Дарів.

Вечірня. Вечірня повсякденна, що звершується в понеділок, вівторок і четвер Чотиридесятниці, слідує за зображальними без початкового виголосу. Після поклонів з молитвою прп. Єфрема Сиріна, покладених в кінці зображальних, читець: «Амінь». «Прийдіть, поклонімось...» (тричі) і Початковий псалом: «Благослови, душе моя, Господа...». (Ієрей читає перед царськими вратами світильничні молитви.) Після псалмів - велика єктенія. Потім кафизма 18-а: Після кафизми - мала єктенія.
«Господи, взиваю» на глас стихир Тріоді. Під час співу стихир звершується звичайне кадіння. Стихири на 6: Тріоді, глас 2-й і глас 5-й - 3, і Мінеї (сщмч. Феодота, єп. Киринейського, з 2 березня), глас 4-й - 3. «Слава, і нині» - Богородичний Мінеї.
Входу немає. Читець (або хор): «Світло Тихе...». Диякон виголошує (у вівтарі): «Будьмо уважні». Ієрей: «Мир всім». Читець: «І духові твоєму». Диякон: «Премудрість. Будьмо уважні ». Читець - прокимен першої паремії Тріоді, зі стихом. Диякон: «Премудрість». Читець: «Буття читання». Диякон: «Будьмо уважні». Читання першої паремії. Після закінчення паремії диякон: «Будьмо уважні». Читець - прокимен другий паремії Тріоді, зі стихом. Диякон: «Премудрість». Читець: «Притч читання». Диякон: «Будьмо уважні». Читання другої паремії.
Примітка. На всю св. Чотиридесятницю на вечірніх читаються: перша паремія - з Буття, друга - з книги Притч.
Після закінчення паремій читається: «Сподоби, Господи...». Єктенія прохальна, і голововклонна молитва.
Після виголосу хористи співають стихири на стиховні з Тріоді, глас 3-й (з звичайними приспівами). «Слава, і нині» - Богородичний Тріоді, глас той же.
Після стихир читається: «Нині відпускаєш», Трисвяте. Після «Отче наш» ієрей - виголос (на солії): «Бо Твоє є Царство ...». Хор: «Амінь». І співають тропарі, глас 4-й: «Богородице Діво...» (поклон). «Слава» - «Хрестителю Христів ...» (поклон), «І нині» - «Моліться за нас...» (поклон). Потім - «Під Твою милість...» (без поклону). Читець: «Господи, помилуй» (40), «Слава, і нині», «Чеснішу від херувимів...», «Іменем Господнім...». Ієрей: «Сущий благословенний...» (на солії). Читається молитва: «Небесний Царю...». Ієрей - молитву прп. Єфрема Сиріна: «Господи і Владико життя мого...», і творимо звичайні поклони (16). Ієрей повертається у вівтар. Читається кінцеве Трисвяте. Після «Отче наш» ієрей - виголос. Читець: «Амінь», «Господи, помилуй» (12). Молитва: «Всесвята Тройце...». «Нехай буде благословенне ім'я Господнє...» (тричі), «Слава, і нині», псалом 33-й: «Благословлю Господа на всякий час...» (повністю). Ієрей (або диякон): «Премудрість». Хор: «Достойно є...» до слів: «і Матір Бога нашого» (включно). Ієрей: «Пресвята Богородице, спаси нас». Хор: «Чеснішу від херувимів...». Ієрей: «Слава Тобі, Христе Боже...». Хор: «Слава, і нині», «Господи, помилуй» (тричі), «Благослови». Ієрей - великий відпуст, на якому згадується святий наступного дня (в даному випадку - 2 березня). Хор - многоліття. Закривається завіса Царських врат. Звершується заупокійна літія.
Велике повечір'я.
Під час Великого посту, ввечері тих днів, коли не було повної Літургії (за винятком вечора середи і п'ятниці 5-го тижня), завжди звершується велике повечір'я. Велике повечір'я служиться окремо від вечірні.
У понеділок - четвер 1-го тижня на великому повечір'ї співається Великий канон прп. Андрія Критського.
Перед повечір'ям вдаряють в дзвін - 12 ударів. Ієрей в єпитрахилі, створивши перед царськими вратами (при закритій завісі) три поклони, виголошує: «Благословен Бог наш...». Читець: «Амінь», «Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі», «Царю Небесний», Трисвяте. Після «Отче наш» ієрей - виголос: «Бо Твоє є Царство...». Читець: «Амінь», «Господи, помилуй» (12), «Слава, і нині», «Прийдіть, поклонімось...» (тричі) і псалом 69-й: «Боже, на поміч мені прийди ...».
Примітка. Цей псалом читається на початку повечір'я тільки в перші чотири дні 1-го тижня Великого посту в зв'язку з покладеним тут співом Великого канону прп. Андрія Критського. В інші дні він читається на своєму місці - після молитви «Владико, Боже Отче Вседержителю...».
За традицією, під час читання псалма ієрей в єпитрахилі виходить на середину храму, де стоїть аналой з приготованим текстом Великого канону прп. Андрія Критського.
Після закінчення псалма хор співає ірмос: «Помічник і Покровитель...», і далі йде канон (ірмоси по двічі, тропарі все, скільки є). Хористи співають ірмоси і приспіваи. Єктеній і катавасій нема. Після 6-й пісні - «Господи, помилуй» (тричі), «Слава, і нині», і кондак Великого канону, глас 6-й: «Душе моя, душе моя...». Після 9-ої пісні повторюється ірмос: «Безсіменного зачаття...» (і поклон).
Після закінчення канону продовжується повечір'я від псалма «Коли взиваю я...». Після псалма 90-го - спів (за Уставом, антифонний): «З нами Бог...» з приспівом: «Бо з нами Бог» на кожен стих. Після стиха «Отець будучого віку» і приспіву «Бо з нами Бог» хор співає перший стих: «З нами Бог...» (з приспівом), потім співається (обома хорами): «З нами Бог, розумійте, народи, і покоряйтеся, бо з нами Бог». Потім «Слава» - перший хор: «З нами Бог...», «І нині» - другий хор: «З нами Бог...». І на завершення - обидва хори: «Бо з нами Бог».
Після «З нами Бог ...» - тропар: «День проживши, дякую ...». «Слава» - «День проживши, славословлю ...», «І нині» - «День проживши, прославляю...», «безплотне єство Херувимське...» і «Вірую...».
Після «Вірую...» співаються стихи: «Пресвята Владичице Богородице і все інше за Уставом.: «Пресвята Владичице Богородице, моли про нас, грішних» (поклон).
«Всі Небесні Сили святих Ангелів і Архангелів, моліть за нас, грішних» (поклон).
«Святий Іоане, Пророче і Предтечі і Хрестителю Господа нашого Ісуса Христа, моли за нас, грішних» (поклон).
«Святі славні апостоли, пророки і мученики, і всі святі, моліть за нас, грішних» (поклон).
«Преподобні і богоносні отці наші, пастирі і вчителі вселенські, моліть за нас, грішних» (поклон).
«Преподобні і богоносні отці наші, Антонію і Феодосію, та інші чудотворці Печерські моліть за нас Грішних» (поклон).
Стих із згадкою храмового святого (поклон).
«Непереможна, і незбагненна, і Божественна сило Чесного і Животворчого Хреста, не покиньт нас, грішних» (поклон).
«Боже, очисти нас, грішних» (поклон).
«Боже, очисти нас, грішних, і помилуй нас» (поклон).
Потім читець - Трисвяте (це Трисвяте в чині великого повечір'я називається першим).
Після «Отче наш» і виголосу ієрея співаємо тропарі: в понеділок і середу - на глас 2-й: «Просвіти очі мої, Христе Боже...». «Слава» - «Боже будь Заступником душі моєї...», «І нині»…У вівторок і четвер - на глас 8-й: «Невидимих ворогів моїх...»; стих: «Зглянся і вислухай мене, Господи, Боже мій...»; «Бо страшний суд Твій, Господи...». «Слава» - «Сльози мені дай, Боже...», «І нині»… «Господи, помилуй» (40). «Іменем Господнім ...». Ієрей: «Молитвами святих отців наших ...». Молитва свт. Василія Великого: «Господи, Господи...».

«Прийдіть, поклонімось...», псалом 50-й, псалом 101-й, молитва царя Манасії і Трисвяте (це Трисвяте в Типікон називається другим). Після «Отче наш» і виголос ієрея спів тропарів, глас 6-й: «Помилуй нас, Господи...». «Слава» - «Господи, помилуй нас...», «І нині» - «Милосердя двері...». Читець: «Господи, помилуй» (40). «Слава, і нині» - «Чеснішу», «Іменем Господнім...». Ієрей: «Молитвами святих отців наших...». Молитва: «Владико Отче...».
«Прийдіть, поклонімось ...».
Примітка. Далі, - крім перших чотирьох днів Великого посту, - читається псалом 69-й: «Боже, на поміч мені прийди ...». У понеділок - четвер 1-го тижня цей псалом тут пропускається, оскільки прочитується на початку повечір'я.
Псалом 142-й: «Господи, почуй молитву мою...», вседневне славослів'я: «Слава в вишніх Богу...».
Примітка. У седмичні дні св. Чотиридесятниці, крім перших чотирьох днів 1-го тижня, після «Слава в вишніх Богу...» читається канон Богородиці Октоїха і канон (зі стихирами) рядового святого, а по закінченні їх - «Достойно є ...».
Потім читець - Трисвяте (це Трисвяте в чині великого повечір'я називається третім). Після «Отче наш» і виголосу ієрея співаємо на глас 6-й: «Господи Сил, будь з нами...». Це співають з п'ятьма хвалітніми віршами співається, за Уставом, антифонно. А після виконання п'яти стихів повторюється перший стих і тропар. Потім: «Слава» - «Господи, якщо б ми не мали святих Твоїх молитовників...», «І нині» - «Велика безліч моїх, Богородице, гріхів...», «Всесвята Богородиці, під час життя мого не покинь мене...», «Все уповання моє на Тебе покладаю... ». Читець: «Господи, помилуй» (40). Молитва: «Ти що кожного часу...». «Господи, помилуй» (тричі), «Слава, і нині», «Чеснішу від херувимів...», «Іменем Господнім...». Ієрей (на солії): «Боже, ущедри нас і благослови нас...», і молитву прп. Єфрема Сиріна: «Господи і Владико життя мого...» (з 16 поклонами). Ієрей повертається у вівтар. Читається кінцеве Трисвяте. Після «Отче наш» і виголос - «Господи, помилуй» (12), молитва: «Непорочна, Пречиста...», «І дай нам, Владико...», «Преславна Приснодіво...», та інше. Ієрей (на солії): «Слава Тобі, Христе Боже...». Хор: «Слава, і нині», «Господи, помилуй» (тричі), «Благослови». Ієрей з непокритою головою, на колінах повернувшись до присутніх в храмі читає молитву відпусту: «Владико Многомилостивий...».

Після молитви, ієрей творить поклін до народу промовляючи: «Благословіть, отці святі, дорогі браття і сестри і простіть мені грішному все чим згрішив я перед вами у всі дні життя мого, словом, ділом і думкою та всіма моїми почуттями ». Присутні відповідають: «Бог нехай простить тебе, отче святий» (або «Бог нехай простить тобі, отче святий, помолися за нас, грішних»). Ієрей, звернувшись до вівтаря, виголошує прохання єктенії: «Помолимось за Святійшого Владику і отця нашого Патріарха...», «За богомбережену Україну нашу...», «За тих, хто ненавидить і любить нас» і все інше за Уставом (Див. Часослов). Після кожного стиха хор: «Господи, помилуй» тихо по одному разу. В кінці ієрей підвищеним голосом промовляє: «Промовмо і за себе самих», хор голосніше співає - «Господи, помилуй» (тричі). Ієрей: «Молитвами святих отців наших...». Хор: «Амінь».
[1] Ієрей перебуває одягненим в єпітрахиль, фелон і, за традицією, в поручі до кінця утрені.
[2] «Ієрей... входить у святий вівтар, і прийнявши кадило, промовляє і молитву кадила. І ставши перед престолом, кадить хрестоподібно, і виголошує: Благословен Бог наш, завжди, нині і повсякчас, і на віки віків.
[3] В суботи Великого посту в Тріоді є четверопіснці (що складаються з 6-ої, 7-ої, 8-ої і 9-ої пісні), виняток становить Субота 1-го тижня Великого посту.

Упроядкував протоієрей Миколай Капітула

 

Нравится
беременность на 23 неделе
сайт на joomla 3