joomla

6 квітня. Страсна седмиця. Велика П'ятниця. Спогад Святих спасительних Страстей Господа нашого Ісуса Христа. Передсвято Благовіщення Пресвятої Богородиці. Прп. Захарії, посника Києво-Печерського, що в Дальніх печерах. Прп. Захарії ченця. Свт. Артемія, єп. Солунського.
Служба тільки за Тріоддю.
Примітка. У цьому році передсвято Благовіщення Пресвятої Богородиці (24 березня) і віддання свята Благовіщення (26 березня) випадають на Велику П'ятницю і на день Святої Пасхи відповідно. За Типіконом, «Якщо трапиться віддання Благовіщення Пресвятої Богородиці в суботу Лазареву, або Неділю Квітну, або в один з днів Страсної седмиці, або Світлої: тоді віддання Благовіщення нема, і співаються стихири і канон віддання свята, і Архангела на повечір’ї у попередні дні шостої седмиці» (див.: Типікон, 26 березня,« Вказівка про віддання Благовіщення Пресвятої Богородиці», порівн.: Типікон, 24 березня, з останнім «зри»). На підставі даного розпорядження Типікону, служба Мінеї 24 березня (передсвята Благовіщення) переноситься на велике повечір'я в понеділок 6-ої седмиці Великого посту ввечері, а служба Мінеї 26 березня (віддання Благовіщення і Архангела Гавриїла) переноситься на велике повечір'я у вівторок 6-ої седмиці посту ввечері.
Календарні замітки:
Строгий піст.
Зазвичай в четвер увечері звершується утреня з читанням 12-ти Євангелій Святих Страстей Господа нашого Ісуса Христа. 1-ий час до утрені не приєднується. Відпуст в кінці утрені: «Христос, Істинний Бог наш, що для спасіння світу обплювання, побиття, хрест і смерть перетерпів, молитвами…».
Вранці в п'ятницю звершується Послідування часів Великої П'ятниці із зображальними. У другій половині дня звершується вечірня, в кінці якої під час співу тропарів після «Нині відпускаєш» з вівтаря через північні двері виноситься Свята Плащаниця. Відпуст часів і зображальних та вечірні: «Христос, Істинний Бог наш, що задля нас, людей, і задля нашого спасіння страшні муки, і Животворчий Хрест, і добровільне погребіння тілом прийняти зволив, молитвами...». Після відпусту вечірні - мале повечір'я з каноном «Про розп'яття Господа і на плач Пресвятої Богородиці». Відпуст повечір'я малий.
Під час цілування Плащаниці прийнято співати стихиру «Прийдіть, вшануймо Йосифа приснопам'ятного...».
Порядок читань, згідно з календарем:
Утр. - Євангелія Послідувания Святих Страстей Господа нашого Ісуса Христа 1-е: Ін., 46 зач., XIII, 31 - XVIII, 1. 2-е: Ін., 58 зач., XVIII, 1-28. 3-є: Мф., 109 зач., XXVI, 57-75. 4-е: Ін., 59 зач., XVIII, 28 - XIX, 16. 5-е: Мф., 111 зач., XXVII, 3-32. 6-е: Мк., 67 зач., XV, 16-32. 7-е: Мф., 113 зач., XXVII, 33-54. 8-е: Лк., 111 зач., XXIII, 32-49. 9-е: Ін., 61 зач., XIX, 25-37. 10-е: Мк., 69 зач., XV, 43-47. 11-е: Ін., 62 зач., XIX, 38-42. 12-е: Мф., 114 зач., XXVII, 62-66.
На 1-му часі: Гал., 215 зач. (Від половини), VI, 14-18. Мф., 110 зач., XXVII, 1-56.
На 3-му часі: Рим., 88 зач. (Від половини), V, 6-11. Мк., 67 зач., XV, 16-41.
На 6-му часі: Євр., 306 зач., II, 11-18. Лк., 111 зач., XXIII, 32-49.
На 9-му часі: Євр., 324 зач., X, 19-31. Ін., 59 зач., XVIII, 28 - XIX, 37.
На веч .: 1 Кор., 125 зач., I, 18 - II, 2.
Єв. складене: Мф., 110 зач., XXVII, 1-44; Лк., XXIII, 39-43; Мф., XXVII, 45-54; Ін., XIX, 31-37; Мф., XXVII, 55-61.
Полуношницю «співаємо в келіях» (Типікон, гл. 49, «У Святий і Великий Четвер ввечері»).
Утреня Великої П'ятниці (з читанням 12-ти Євангелій), що називається за Уставом «Послідування Святих і спасительних Страстей Господа нашого Ісуса Христа», відбувається зазвичай у Великий Четвер ввечері. За Типіконом, вона повинна починатися о 2-ій годині ночі, тобто, за нашим часом, о 8-ій годині вечора у Великий четвер.
Примітка. «О 2-ій годині ночі вдаряє параеклісіарх. І збираємось в храмі, ієрей з кадилом благословляє, промовляємо за звичаєм, як приписано в четвер 5-го тижня» (Типікон, гл. 49,«Послідування Святих і спасительних Страстей... »,«У Святу і Велику П'ятницю ранку»).
Ієрей виголос: «Благословен Бог наш...». Читець [1]: «Амінь», «Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі», «Царю Небесний ...», Трисвяте. Після «Отче наш... » ієрей - виголос: «Бо Твоє є Царство... ». Читець: «Амінь», «Господи, помилуй» (12 разів), «Слава, і нині», «Прийдіть, поклонімось... » (тричі) і двопсалміє (під час псалмів - звичайне кадіння).
Шестипсалміє. (Ієрей читає ранні молитви.) Велика єктенія. «Алилуя», глас 8-й (зі стихами), і тропар «мелодійно та з розчуленням», глас той же: «Коли славні ученики...». «Слава» - той же, «І нині» - той же.
Примітка. «Після ж тропарів входить настоятель з дияконом у святий вівтар, і одягтися в священні одежі, кадить святу трапезу хрестоподібно, і весь святий вівтар, і хори, і братію за чином» (Типікон, гл. 49, «Послідування Святих і спасительних Страстей... »,«У Святу і Велику П'ятницю ранку»).
Церковний Устав вказує читати Євангелія Святих Страстей у вівтарі (причому Євангеліє залишається на престолі), але вже твердо встановився звичай читати їх на середині храму. На початку співу тропаря відкриваються царські врата, і предстоятель в фелоні виносить Євангеліє на середину церкви. Запалюють свічки священнослужителі і молільники. Свічки після прочитання кожного Євангелія гасяться і запалюються перед початком наступного Євангелія [2]. Далі, під час тривалого співу тропаря, предстоятель звершує повне кадіння всього храму. Після закінчення тропаря і кадіння - мала єктенія [3], виголос: «Бо Твоя держава і Твоє є Царство...». Потім: «І Щоб сподобитися нам...» 4, «Премудрість, станьмо побожно...», «Мир всім» та інше за звичаєм.
Примітка. За традицією, перед читанням кожного Євангелія вдаряють у великий дзвін відповідно до черговості читань (1 раз - перед першим, 2 рази - перед другим і т. д.). Після закінчення 12-го Євангелія - коротке дзвоніння.
Перед читанням Євангелія, за традицією, хор співає: «Слава страстям Твоїм, Господи» (хоча Типікон не дає такої вказівки).
Після прочитання Євангелія хор: «Слава довготерпінню Твоєму, Господи» (цей приспів вказується Типіконом).
Після кожного з п'яти перших Євангелій співаються зворушливі антифони, які доповнюють євангельське читання, розкриваючи глибокий духовний зміст згадуваної події. Якщо буде важко всіх їх проспівати, то необхідно прочитати, причому кожен тропар цих антифонів співається або читається по двічі; особливість такого виконання спеціально обговорена Уставом (див. Типікон, гл. 49, «Послідування Святих і спасительних Страстей...», «У Святу і Велику П'ятницю ранку»).
Після 3-го, 6-го, 9-го, 12-го і 15-го антифону слідують малі єктенії, потім співаються сідальні [5], під час яких, за усталеною традицією, відбуваються малі кадіння (починаючи з Євангелія, що лежить на аналої). Типікон наказує диякону або священику кадити тільки святу трапезу, тобто Престол, але так буває лише в тих випадках, коли Євангеліє читається не на середині храму, а у вівтарі. Після того, як сідальний буде проспіваний, співається: «Слава», і кінець сідального, потім: «І нині», і весь сідальний вдруге.
1-е Євангеліє - Ін., Зач. 46. Антифони 1-й, 2-й, 3-й. Виголос після єктенії: «Бо Тобі належить усяка слава...». Сідальний, глас 7-й: «На вечері учеників годуючи... ».
Примітка. «1-е Євангеліє читає настоятель, а інші один за одним ієреї» (порівн.: Типікон, гл. 49, «Послідування Святих і спасительних Страстей...», «У Святу і Велику П'ятницю ранку»). Типікон, також, вказує що 12-те Євангеліє читає настоятель.
2-е Євангеліє - Ін., Зач. 58. Антифони 4-й, 5-й, 6-й. Виголос після єктенії: «Бо благословилося і прославилося всечесне і величне ім'я Твоє, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків». Сідальний, глас 7-й: «Що примусило тебе, Іудо зробитися зрадником Спасителя...».
3-є Євангеліє - Мф., Зач. 109. Антифони 7-й, 8-й, 9-й. Виголос після єктенії: «Бо Ти єси Бог наш, і Тобі славу возсилаємо...» [6]. Сідальний, глас 8-й: «О, як Іуда...».
4-е Євангеліє - Ін., Зач. 59. Антифони 10-й, 11-й, 12-й. Виголос після єктенії: «Нехай буде держава Царства Твого благословенна, і найславніша, Отця, і Сина, і Святого Духа нині, і повсякчас, і на віки віків». Сідальний, глас 8-й: «Коли Ти, Боже, став перед Каяфою...».
5-е Євангеліє - Мф., Зач. 111. Антифони 13-й, 14-й, 15-й. Виголос після єктенії: «Бо благословилося Всесвяте Ім'я Твоє, і прославилося Царство Твоє, Отця, і Сина, і Святого Духа нині, і повсякчас, і на віки віків». Сідальний, глас 4-й: «Викупив Ти нас Господи...».
6-е Євангеліє - Мк., Зач. 67.
Після 6-ого Євангелія - співаються Блаженні Тріоді (з тропарями) [7]. На блаженних - мале кадіння. Мала єктенія. Виголос: «Бо Тебе хвалять всі Сили Небесні...». «Будьмо уважні». «Премудрість». Прокимен, глас 4-й: «Розділили ризи Мої собі і за одежу Мою кидали жереб»; стих: «Боже, Боже Мій, почуй Мене! Нащо покинув Ти Мене?».
7-е Євангеліє - Мф., Зач. 113.
Псалом 50-й [8].
8-е Євангеліє - Лк., Зач. 111.
Трипіснець Тріоді, творіння прп. Косми, глас 6-й, ірмоси по двічі, тропарі на 12, з приспівом: «Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі». (Біблійні пісні не читаються.)
Катавасія - той же ірмос.
Після 5-ої пісні - єктенія мала. Виголос: «Бо Ти єси Цар миру...». Кондак Тріоді, глас 8-й: «Прийдіть, усі оспіваємо заради нас розіп'ятого...», і ікос, глас той же: «Коли побачила Агниця Агнця...».
«Чеснішу» не співаємо. На 9-ій пісні - звичайне кадіння храму (починається, як правило, у вівтарі в кінці 8-ої пісні канону і закінчується біля престолу).
Після 9-ої пісні «Достойно є» не співається. Мала єктенія [9]. Виголос: «Бо Тебе хвалять...». Екзапостиларій Тріоді: «Розбійника благорозумного...», «Слава» - той же, «І нині» - той же.
9-е Євангеліє - Ін., Зач. 61.
«Все, що дише... » [10] і хвалітні псалми.
На хвалітніх стихири Тріоді, глас 3-й - 4 (перша стихира - двічі). «Слава» - Тріоді, глас 6-й: «Зняли з Мене ризи Мої...», «І нині» - Тріоді, глас той же: «Плечі Мої Я віддав на рани...».
10-е Євангеліє - Мк., Зач. 69.
Читець: «Слава Тобі, що показав нам світло» («Тобі слава подобає...» не вимовляється), і читається повсякденне славослів'я. Єктенія: «Доповнімо ранню молитву ...», виголос: «Бо Ти Бог милості...», і звичайна голововклонна молитва (з виголосом: «Бо Твоє є...») [11].
11-е Євангеліє - Ін., Зач. 62.
На стиховні стихири Тріоді, глас 1-й і глас 2-й - 4 (зі своїми приспівами). «Слава» - Тріоді, глас 8-й: «Господи, коли сходив Ти на Хрест...», «І нині» - Тріоді, глас 6-й: «Ось уже вмочується тростина...».
Примітка. Під час співу стиховних стихир (перед 12-м Євангелієм) звершується повне кадіння всього храму, як і на початку (перед 1-м Євангелієм): «Потім диякон кадить, як і на початку, храм весь» (порівн.: Типікон, гл. 49, «Послідування Святих і спасительних Страстей...», «У Святу і Велику П'ятницю ранку»).
12-е Євангеліє - Мф., Зач. 114.
Ієрей забирає Євангеліє у вівтар. Царські врата зачиняються.
«Благо є» (один раз). Трисвяте. Після «Отче наш» - співається тропар, глас 4-й: «Викупив Ти нас Господи...». Єктенія: «Помилуй нас, Боже ...». Виголос: «Бо Ти милостивий і чоловіколюбний...». Хор: «Амінь». Диякон: «Премудрість». Хор: «Благослови». Ієрей: «Сущий благословенний...». Хор: «Амінь», «Утверди Боже...». Ієрей: «Пресвята Богородице, спаси нас». Хор: «Чеснішу від херувимів...». Ієрей: «Слава Тобі, Христе Боже...». Хор: «Слава, і нині», «Господи, помилуй» (тричі), «Благослови». Відпуст: «Христос, Істинний Бог наш, що для спасіння світу обплювання, биття, хрест і смерть перетерпів, молитвами, молитвами Пречистої Своєї Матері і всіх святих, помилує і спасе нас, як благий і чоловіколюбець» (святі храму і дня не поминаються). Співаються многоліття.
1-ий час до утрені не приєднується, оскільки входить в службу часів Великої П'ятниці.
У Велику П'ятницю царські часи (див. в Постовій Тріоді на ряду) і зображальні звершуються за тим же чином, що і в навечір'я Різдва Христового і Богоявлення [12].
Примітка. За Уставом, царські часи починаються «о 2-ій годині дня», тобто, близько 8-ої години ранку: «о 2-ій годині дня, [дзвін у два, одинарний довгий.] І збираємось в церкві. Коли одягнеться ієрей у священні ризи, диякон же в стихар. Співаємо часи, 1, 3, 6 і 9»(порівн.: Типікон, гл. 49,«Послідування часів святої Великої П'ятці»).
На царських часах читаються особливі псалми, паремії, Апостоли і Євангелія.
Примітка. На 3-му часі читається розповідь про Страсті Христові за Євангелієм від Марка. Згідно богослужбового Євангелія, читання починаються з 67-го зачала (Мк., 67-68 зач., XV, 16-41): «В той час, воїни повели Ісуса до середини двору, тобто в преторію...»; Типікон і Тріодь Постова вказують початок читання з 66-го зачала (Мк., 66 - 68 зач., XV, 1-41): «В той час, первосвященики і старійшини...».
На всіх часах кінцевий виголос ієрея - «Боже, ущедри нас...».
Закінчення зображальних: на «І нині» - Символ віри. «Послаб, прости...». "Отче наш…". Виголос: «Бо Твоє є Царство...». «Амінь». Кондак Тріоді, глас 8-й: «Заради нас розіп'ятого...». «Господи, помилуй» (40). Молитва: «Всесвята Тройце...». «Нехай буде благословенне ім'я Господнє...» (тричі), «Слава, і нині», псалом 33-й: «Благословляю Господа... ». Диякон: «Премудрість». Хор: «Достойно є...» до слів: «і Матір Бога нашого» (включно). Ієрей: «Пресвята Богородице, спаси нас». Хор: «Чеснішу від херувимів...». Ієрей: «Слава Тобі, Христе Боже...». Хор: «Слава, і нині», «Господи, помилуй» (тричі), «Благослови». Відпуст: «Христос, Істинний Бог наш, що для нас, людей, і для нашого спасіння страшні муки, і Животворчий Хрест, і добровільне погребіння тілом прийняти зволив, молитвами Пречистої Своєї Матері і всіх святих, помилує і спасе нас, як благий і чоловіколюбець». Співається многоліття.
Літургія у Велику П'ятницю не звершується.
Примітка. «Слід знати, про те, що прийняли в Палестині, в цей день Великої П'ятниці, не звершувати літургії Ранішосвячених, ані повної Літургії, трапези не готуємо і нічого не їмо в цей день Розп'яття. Якщо ж хто буде дуже немічним або престарілим, і не в змозі перебувати в пості, дається йому хліб і вода, після заходу сонця» (Типікон, гл. 49,«Послідування часів Святої Великої П'ятниці»).
Вечірня Великої П'ятниці.
Вечірня звершується зазвичай у другій половині дня.
При звершенні богослужіння слід керуватися, зокрема, главою Типікону за 26 березня: «Про свято [Благовіщення], якщо трапиться у Велику Суботу»
Примітка. За Уставом, вечірня починається «о 10-ій годині дня», тобто, близько 4-ої годин після полудня: «О 10-ій годині дня клеплять в велике, і зібравшись до церкви, починаємо вечірню» (порівн.: Типікон, гл. 49, «У Святу і Велику п'ятницю ввечері»).
До початку вечірні свята Плащаниця із зображенням положення Господа до гробу покладається на святому престолі на місце Євангелія, а саме Євангеліє поставляється в горі престолу, як на Літургії. Плащаниця покладається так, щоб Глава Спасителя була на північній стороні. Якщо є живі квіти, то на Плащаницю покладають вінок з таких квітів [13], і якщо є запашне масло або трояндова вода, то ними намащують Плащаницю. Покладати на Плащаницю вінки зі штучних квітів, намащувати її духами або одеколоном, виготовленим на спирту, не слід. Закривати лик Спасителя на Плащаниці Покрівцями теж не потрібно [14]. На Плащаницю покладається требне Євангеліє (бажано невеликого розміру). На середині храму встановлюється спеціальна підставка (у вигляді гробниці) або столик для Плащаниці.
Примітка. У 2018 році свято Благовіщення Пресвятої Богородиці збігається з Великою Суботою. Вечірня Великої П'ятниці (з винесенням Плащаниці) є також і вечірньої свята Благовіщення, тому перед початком вечірні на святковому аналої кладеться ікона Благовіщення Пресвятої Богородиці, яка перебуває там до закінчення Літургії Великої Суботи.
Службовий ієрей, а при соборній служінні один предстоятель, одягається в усі священичі ододежі (без читання відповідних молитов) - заради виносу Плащаниці (втім, предстоятель може одягатися на стихирах на стіховні або під час читання паремій).
Виголос: «Благословен Бог наш...». Читець (за Уставом, «предстоятель промовляє»): «Слава Тобі, Боже наш...», «Царю Небесний», Трисвяте. Після «Отче наш» ієрей - виголос: «Бо Твоє є Царство...». «Амінь», «Господи, помилуй» (12), «Слава, і нині», «Прийдіть, поклонімось» (тричі), і читається Початковий псалом: «Благослови, душе моя, Господа...» (священик читає світильничні молитви перед царськими вратами). Велика єктенія. Кафизми немає.
На «Господи, взиваю» стихири на 10: Тріоді, глас 1-й, глас 2-й і глас 6-й - 6 (перша стихира - двічі) і Благовіщення, глас 6-й - 4 (див. в Минее 25 березня, на «Господи, взиваю» великої вечірні; перша стихира: «Раду Предвічну ...» - двічі) «Слава» - Тріоді, глас 6-й: «О, як беззаконне зборище засудило на смерть Царя світу...», «І нині» - Благовіщення, глас той же: «Посланий був з Неба ...»..
Вхід з Євангелієм. «Світло Тихе». Прокимен Тріоді, глас 4-й: «Розділили ризи Мої собі і за одежу Мою кидали жереб»; стих: «Боже, Боже мій! Зглянься на мене! Нащо Ти покинув мене?» [15].
Після прокимна, за звичаєм, царські врата зачиняються. Читаються три паремії Тріоді (Виходу, Іова та Ісаї) і п'ять паремій Благовіщення.
Після закінчення 1-ої паремії Тріоді (Виходу) - прокимен Тріоді, глас 4-й: «Господи! Будь Суддею тих, що змагаються зі мною, і побори тих, що бажають побороти мене» [16]; стих: «Візьми зброю Твою і щит і стань на поміч мені», потім - 2-а паремія Тріоді (Іова).
Після закінчення 3-ої паремії Тріоді (Ісаї) царські врата відчиняються. «Будьмо уважні», «Мир всім», і інше (як на Літургії). Прокимен Апостола, глас 6-й: «Ти поклав мене у рові преісподнім, у темряві і тіні смертній»; стих: «Господи, Боже спасіння мого, вдень я взиваю і вночі перед Тобою».
Примітка. За звичаєм, перед читанням Євангелія відбувається кадіння, як на повній Літургії.
Апостол - 1 Кор., Зач. 125. Алилуарій, глас 1-й (за Типіконом - глас 5-й): «Спаси мене, Боже, бо води дійшли до душі моєї »; стих: «Зневага і страждання крушать серце моє»; стих: «Нехай потемніють очі їхні, щоб не бачили, і спини їхні назавжди зігни».
Евангеліє [17] (складене) [18] - Мф., Зач. 110. (За звичаєм, Євангеліє читається дияконом на амвоні.) Після читання Євангелія царські врата зачиняються.
Єктенія сугуба (потрійна): «Промовмо всі...». «Сподоби, Господи». Єктенія прохальна: «Доповнімо вечірню молитву...», і голововклонна молитва.
На стиховні стихири Тріоді, глас 2-й - 4 (зі своїми приспівами: «Господь воцарився...», «Бо Він утвердив вселенну...», «дому Твоєму належить слава... »). «Слава, і нині» - Тріоді, глас 5-й: «Тебе, що зодягаєшся світлом, наче ризою...» (за звичаєм, під час співу цієї стихири відкриваються царські врата, і предстоятель з дияконом звершують триразове кадіння навколо престолу на котрому лежить плащаниця).
«Нині відпускаєш». Трисвяте. Після «Отче наш» ієрей - виголос: «Бо Твоє є Царство ...», Після виголосу хор співає - тропар Благовіщення, глас 4-й: «Сьогодні спасіння нашого початок ...», «Слава, і нині» - тропар Тріоді, глас 2-й: «Благообразний Йосиф ...».
Під час співу (на «Слава, і нині») тропаря Тріоді, глас 2-й: «Благообразний Йосиф...» предстоятель, зробивши три земні поклони, Підіймає з престолу Плащаницю і через північні врата [19] (у супроводі свічконосців і диякона зі свічкою і кадилом) виносить її над головою на середину храму і кладе на приготовану гробницю. При соборному служінні настоятель йде під Плащаницею, несучи Євангеліє над головою або в руках. Якщо священик один, Євангеліє благоговійно несе в лівій руці диякон, тримаючи в правій кадило. Якщо немає диякона, священик благословляє кому-небудь з благочестивих мирян нести Євангеліє загорнутим в плат. Євангеліє в цих випадках несуть попереду Плащаниці. Потім Євангеліє покладається на Плащаницю. Далі відбувається триразове кадіння навколо Плащаниці, після чого священнослужителі здійснюють поклоніння і цілування Плащаниці.
Примітка. У тих храмах, де мале повечір'я у Велику П'ятницю після вечірні не звершується, існує практика співу канону Тріоді «Про розп'яття Господа і на плач Пресвятої Богородиці» (див. На малому повечір’ї) після виносу Плащаниці на вечірні (після тропарів перед відпустом). Після катавасії 9-ої пісні канону - «Премудрість» і закінчення вечірні.
За тропарях - «Премудрість». Хор: «Благослови». Ієрей: «Сущий благословенний...». Хор: «Утверди, Боже...». Ієрей: «Пресвята Богородице, спаси нас». Хор: «Чеснішу від херувимів...». Ієрей: «Слава Тобі, Христе Боже...». Хор: «Слава, і нині», «Господи, помилуй» (тричі), «Благослови». Відпуст: «Христос, Істинний Бог наш, що для нас, людей, і для нашого спасіння страшні муки, і Животворчий Хрест, і добровільне погребіння тілом прийняти зволив, молитвами Пречистої Своєї Матері і всіх святих, помилує і спасе нас, як благий і чоловіколюбець». Хор – многолітня [20]. За звичаєм, після відпусту виголошується проповідь [21] .
Потім відразу - мале повечір’я [22]. На повечір’ї - канон Тріоді «Про розп'яття Господа і на плач Пресвятої Богородиці», творіння Симеона Логофета, глас 6-й (ірмоси по двічі, тропарі на 4). Канон, по можливості, краще читати самому настоятелю перед Плащаницею. Після кожної пісні катавасія - той же ірмос.
Після 6-ої пісні - «Господи, помилуй» (тричі), «Слава, і нині» - кондак Тріоді, глас 8-й: «Прийдіть усі заради нас розіп'ятого...», і ікос, глас той же: «Коли побачила Агниця Агнця...».
За «Отче наш» - кондак Тріоді, глас 8-й: «Прийдіть усі заради нас розіп'ятого...», та інше чергування малого повечір'я. Відпуст малий: «Христос, істинний Бог ...».
І відбувається цілування Плащаниці народом. Під час цілування прийнято співати стихиру, глас 5-й: «Прийдіть, вшануймо Йосифа приснопам’ятного...».
Помазання єлеєм не відбувається.
[1] Див. У четвер 5-го тижня Великого посту.
[2] «Тоді настоятель церкви роздає свічі братії, які запалюють перед кожним Євангелієм» (Типікон, гл. 49, «Послідування Святих і спасительних Страстей...», «У Святу і Велику П'ятницю ранку»).
[3] «Ці єктенії промовляють диякони, або ієреї перед сідальним до 8-го Євангелія» (Типікон, гл. 49, «Послідування Святих і спасительних Страстей...», «У Святу і Велику П'ятницю ранку»).
[4] Промовляється перед читанням кожного Євангелія.
[5] «Сідальний... співається посеред церкви канонархом. Слава: кінець, І нині: знову весь. На них же не сидимо, але стоячи співаємо, тоді ієрей або диякон кадить святу трапезу (Престол)» (Типікон, гл. 49,«Послідування Святих і спасительних Страстей... »,«У Святу і Велику П'ятницю ранку»).
[6] Див.: Нікольський К., прот. Пособие к изучению Устава богослужения Православной Церкви. С. 611; Службы Страсной седмицы Великого поста. М., 1994. С. 349.
[7] Стихи Блаженних і тропарі слід співати. У тих храмах, де виконання цієї уставної традиції є неможливими, допускається стихи Блаженних співати, а тропарі до них - читати. Спів Блаженних з тропарями є особливістю утрені Великого канону і утрені Великої П'ятниці (з читанням 12-ти Євангелій), а тому ні в якому разі не має пропускатися.
[8] У Типіконі сказано: «З цього моменту диякон перестає кадити, і єктенії сідальних не промовляють» (див.: Типікон, гл. 49, «Послідування Святих і спасительних Страстей...», «У Святу і Велику П'ятницю ранку»).
[9] Типікон про цю єктенії нічого не говорить, але це звичайне замовчування.
[10] Для повсякденної утрені не характерний спів хвалітніх псалмів зі слів: «Все, що дише...», але на утрені Великої П'ятниці «Все, що дише…» перед хвалітніми псалмами прямо вказується Типіконом і Постовою Тріоддю і є особливістю богослужіння цього дня.
[11] Типікон про голововклонну молитву замовчує: «Після цього ієрей єктенію: Доповнімо ранню молитву, та інше за звичаєм. І після виголосу: Бо Ти Бог милості, читає Євангеліє 11-е, Іоана, зачало 62». Повсюдно ж в богослужбовій практиці після виголосу єктенії слідує звичайне благословення: Мир всім, і голововклонна молитва (з виголосом «Бо Твоє є...»). Порівн.: Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 578.
[12] зображальні у Велику П'ятницю починаються з «У Царстві Твоїм...».
[13] Більш правильно живі квіти покладати на Плащаницю тоді, коли вона вже винесена на середину храму, інакше під час ходи вони можуть збитися або впасти.
[14] Див.: Булгаков С. В. Настольная книга для священно-церковнослужителей. К., 1913. М., 1993р. С. 608.
[15] Прокимен «Розділили ризи Мої собі...» виголошує диякон (або священик).
[16] На спів прокимна царські врата, за традицією, відкриваються.
[17] Про читання Євангелія на вечірні Великої П'ятниці див. В додатку до «богослужбових вказівок на 1999 рік» (с. 597-598).
[18] Складені євангельські читання Страсної седмиці, а також 12 Євангелій Святих Страстей на утрені Великої П'ятниці, наводяться повністю в додатку богослужбових Євангелій.
[19] Див.: Булгаков С. В. Настольная книга для священно-церковнослужителей. К., 1913. М., 1993р. С. 608-611. На архієрейській службі Плащаниця виноситься також через північні ворота.
[20] Порівн.: Служби Страстной седмицы Великого поста. М., 1994. С. 264; Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 578.
[21] Для того, щоб ті, що моляться в побожній тиші могли чути зворушливий канон повечір'я, поклоніння і цілування Плащаниці відбувається не після відпусту вечерні, а після повечір'я.
[22] «Повечір'я ж співаємо в келіях» (порівн.: Постова Тріодь).

7 квітня. Страсна седмиця. Велика субота. БЛАГОВІЩЕННЯ ПРЕСВЯТОЇ БОГОРОДИЦІ.
При звершенні богослужіння слід керуватися, зокрема, главою Типікону за 26 березня: «Про свято [Благовіщення], якщо трапиться у Велику Суботу»
Примітка. За Уставом, утреня Великої Суботи коли співпадає зі святом Благовіщення починається «о 1-ій годині ночі», тобто - близько 7-ої години вечора.
Початок утрені звичайний (з «Царю Небесний...»). Псалми 19-й і 20-й (під час псалмів - звичайне кадіння). Шестипсалміє. (Ієрей читає ранні молитви [1].) Єктенія велика.
Примітка. У Велику Суботу - на утрені, часах, вечірні, Літургії - все, що зазвичай читається на солії, як-то: єктенії, Апостол, Євангеліє, вхідні (а також Заамвонна) молитви - промовляється перед Плащаницею. Малий і великий входи відбуваються також перед Плащаницею. Причастя мирян і відпуст - на амвоні.
На «Бог Господь» - тропар, глас 2-й: «Благообразний Йосиф...». «Слава» - інший тропар, глас той же: «Коли зійшов Ти...», «І нині» - інший тропар, глас той же: «Мироносицям жонам...».
Примітка. «Потім настоятель роздає свічі братії: і починаємо співати непорочні з розчуленням... Тоді настоятель кадить всю церкву, і братію за чином» (Типікон, гл. 49,«У Святу і Велику Суботу»).
З початком співу тропарів відкриваються царські врата, священнослужителі виходять до Плащаниці. Предстоятель роздає запалені свічки співслужителям. Запалюють свічки і всі присутні. Предстоятель з дияконом кадять Плащаницю навкруги (тричі) і звершують, за традицією, повне кадіння храму. Безпосередньо після закінчення тропарів починається спів Непорочних (на 5-й глас, і на той же глас - похвали). За Уставом, повинна співатися вся 17-а кафизма (з похвалами), але зазвичай хор співає кілька перших стихів з їх похвалами, потім співають тільки стихи псалмів, а похвали читають священнослужителі. При соборному служінні стихи псалмів можуть співати всі священнослужителі. Також існує практика, за якою і стихи псалмів, і похвали читаються. Якщо священик один, то читець читає стихи псалмів, а священик – похвали [2].
Після 1-ої статті - єктенія мала. Виголос: «Бо благословилося Ім'я Твоє, і прославилося Царство Твоє Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків».
З початком 2-ї статті звершується мале кадіння. За традицією, малі кадіння робить священик з дияконом.
Примітка. «І покадивши, починає 2-у статтю. Другий хор співає приспів: Достойно є величати Тебе, Життєдавця... Також ієрей кадить тільки ікони, і хори» (Типікон, гл. 49,« У Святу і Велику Суботу») [3].
Друга стаття виконується, як і перша. Після закінчення її - мала єктенія. Виголос: «Бо Ти святий єси, Боже наш, що на Престолі Слави Херувимської перебуваєш, і Тобі славу возсилаємо, з Безначальним Твоїм Отцем, і з Пресвятим, і Благим, і Животворчим Твоїм Духом, нині і повсякчас, і на віки віків.
На початку 3-ої статті, яка, за Уставом, співається на 3-ій глас - мале кадіння.
Примітка. «І починаємо 3-ю статті, кадінням настоятеля» (Типікон, гл. 49, «У Святу і Велику Суботу»).
Після закінчення 3-ої статті - тропарі воскресні, співаються після Непорочних, глас 5-й: «Ангельський собор...» (зі звичайним приспівом: «Благословен єси, Господи...»). У цей час, за традицією, відбувається повне кадіння всього храму [4].
Мала єктенія. Виголос: «Бо Ти єси Цар миру, Христе Боже наш, і Тобі славу возсилаємо, з Безначальним Твоїм Отцем, і з Пресвятим, і Благим, і Животворчим Твоїм Духом, нині і повсякчас, і на віки віків». Після виголосу - сідальний Тріоді, глас 1-й: «Випросивши у Пілата, Йосиф обгортає плащаницею чистою пречисте тіло...». «Слава» - той же сідальний [5], «І нині» - інший сідальний, глас той же: «Вжахнулися собори ангелів...» [6].
Полієлей. Величання свята Благовіщення: «Архангельським гласом взиваємо до Тебе, Чиста: Радуйся, Благодатна, Господь з Тобою», і виббраний псалом. Єктенія мала, виголос: «Бо благословилося ім'я Твоє ...». Сідальний Благовіщення після полієлея, глас 4-й. «Слава, і нині» - інший сідальний Благовіщення, глас той же. Степенна - 1-й антифон 4-го гласу. Прокимен свята Благовіщення, глас 4-й: «Благовістіть день у день/ спасіння Бога нашого»; стих: «Співайте Господеві пісню нову, співайте Господеві, вся земле». Євангеліє свята Благовіщення - Лк., Зач. 4. («Воскресіння Христове бачивши...» не співається.) Після 50-го псалма: «Слава» - «Молитвами Богородиці ...», «І нині» - той же стих. Стихира Благовіщення, глас 2-ий: «Благовістить Гавриїл...». Молитва: «Спаси, Боже, людей Твоїх ...», «Господи, помилуй» (12). Ієрей: «Милістю і щедротами ...». Хор: «Амінь».
Канони: свята Благовіщення, глас 4-й: «Відкрию уста мої ...», зі ірмос на 8 (ірмоси по двічі), і Великої Суботи (з Тріоді), глас 6-й: «Того, Хто хвилею морською ...», зі ірмос на 8 (ірмоси по двічі).
Біблійні пісні не читаються.
Приспів до тропарів канону Благовіщення: «Пресвята Богородице, спаси нас» (існує традиція читати приспів до слів Архангела: «Ангел звістив», а до слів Богородиці: «Діва промовила»), до тропарів канону Великої Суботи: «Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі».
Катавасія після кожної пісні - ірмоси канону Великої Суботи: «Хто хвилею морською…».
Після 3-ої пісні - кондак Тріоді, глас 6-й: «Той, Хто безодню замкнув ...», та ікос, глас той же: «Вседержитель світу ...». сідальний Тріоді, глас 1-й: «Воїни, що стерегли гріб Твій, Спасе...». «Слава, і нині» - сідальний Благовіщення, глас 8-й (за вибором)..
Після 6-ої пісні - кондак Благовіщення, глас 8-й: «Непереможній Воєводі ...», і ікос, глас той же: «Ангел предстатель...».
На 9-ій пісні - звичайне кадіння («Чеснішу» не співаємо), а співаємо приспів свята Благовіщення: «Благовісти, земле, радість велику, хваліть, Небеса, Божу славу». До тропарів канону Великої Суботи приспів: «Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі». В кінці 9-й пісні - ірмос канону Великої Суботи (з Тріоді): «Не ридай за Мною, Мати ...»; приспів свята Благовіщення: «Благовісти, земле, радість велику...», і ірмос канону Благовіщення: «Як до одухотвореного Божого кивоту...»
Після 9-ої пісні «Достойно є…» не співається. Замість Світильного співається на 2-й глас: «Свят Господь Бог наш...», зі стихами (тричі). Потім - світильний Благовіщення. «Слава, і нині» - інший світильний Благовіщення.
Примітка. До співу великого славослів'я (зазвичай під час канону або хвалітніх стихир) предстоятель одягається в усі священичі ризи (без читання відповідних молитов).
«Все, що дише...» і хвалітні псалми.
На хвалітніх стихири на 6: Тріоді - 3, і Благовіщення - 3; потім стих: «Благовістіть день у день/ про спасіння від Бога нашого», і самогласний свята Благовіщення, глас 8-й: «Нехай веселяться небеса...». «Слава» - Тріоді, глас 6-й: «Цей великий день Мойсей таємно прообразував...»., «І нині» - Богородичний, глас 2-й: «Преблагословенна єси, Богородице Діво...».
На спів «І нині» хвалітніх стихир відкриваються царські врата, і священнослужителі царськими вратами виходять до Плащаниці (предстоятель - в повному облаченні). Виголос на славослів'я предстоятель виголошує перед Плащаницею.
У давнину існувала також наступна практика: під час співу хвалітніх стихир Плащаницю несли у вівтар і клали на престолі. Під час великого славослів'я здійснювали кадіння престолу навколо тричі і через північні врата виносили Плащаницю на хресний хід. Після закінчення хресного ходу Євангеліє клали на престол, а Плащаницю на приготовану гробницю; Євангеліє читалося у вівтарі, а не перед Плащаницею, як це прийнято зараз повсюдно (див.: Булгаков С. В. Настольная книга священно-церковнослужителя. Т. 1. С. 616).
Співається велике славослів'я. Предстоятель з дияконом звершують триразове кадіння навколо Плащаниці. З початком співу Трисвятого всі священнослужителі роблять три земні поклони. Потім вони беруть Плащаницю; предстоятель йде під Плащаницею з малим Євангелієм на чолі. Якщо є один священик, то він піднімає Плащаницю і передає її побожним мирянам, а сам з Євангелієм входить під Плащаницю; або сам над головою своєї несе Плащаницю, а Євангеліє передає диякону. Відбувається хресний хід навколо храму. Під час хресного ходу повільно співається «Святий Боже...», і буває передзвін (від великого дзвону до малих, але не навпаки), а коли хід увійде в храм, відбувається коротке дзвоніння.
Після входу в храм Плащаницю підносять до царських врат. Предстоятель після закінчення співу «Святий Боже...» виголошує, підносячи Євангеліє: «Премудрість, станьмо побожно», і Плащаниця відноситься на середину храму. Здійснюється кадіння навколо Плащаниці (тричі). У цей час співаються [7]. тропар Тріоді, глас 2-й: «Благообразний Йосиф...» (один раз). Далі тропар пророцтва, глас 2-й: «Ти, що тримаєш кінці землі...», «Слава [8], і нині» - той же тропар. Диякон: «Будьмо уважні». Читець - прокимен паремії Тріоді, глас 4-й: «Воскресни, Господи, поможи нам, і визволи нас імені Твого»; стих: «Боже, вухами нашими чули ми, і батьки наші сповістили нам». Диякон: «Премудрість». Читець: «Пророцтва Єзекиїля читання». Диякон: «Будьмо уважні». І читання паремії Тріоді. Диякон: «Будьмо уважні». Читець - прокимен Апостола, глас 7-й: «Воскресни, Господи Боже мій, нехай піднесеться рука Твоя, і не забудь убогих Твоїх до кінця»; стих: «Сповідуюсь Тобі, Господи, всім серцем моїм, розповім всі чудеса Твої». Диякон: «Премудрість». Апостол (складений) - 1 Кор., Зач. 133. Алилуарій, глас 5-й: «Нехай воскресне Бог, і розвіються вороги Його»; стих: «Як щезає дим, нехай щезнуть, як тане віск від лиця вогню»; стих: «Так нехай загинуть грішники від лиця Божого, а праведники нехай звеселяться». Євангеліє - Мф., Зач. 114 (читається, за традицією, предстоятелем біля Плащаниці). Єктенії: повна сугуба – «Промовмо всі...», і благальна - «Доповнімо ранню молитву...» (з голововклонною молитвою), та інше за звичаєм.
Великий відпуст вимовляється з амвона: «Христос, Істинний Бог наш, що заради нас, людей, і заради нашого спасіння страшні муки, і Животворчий Хрест, і добровільне погребіння тілом прийняти зволив, молитвами Пречистої Своєї Матері і всіх святих, помилує і спасе нас, як благий і чоловіколюбець». Після відпусту хор співає многоліття, потім - стихиру Тріоді на цілування Плащаниці, глас 5-й: «Прийдіть, вшануймо Йосифа приснопам’ятного...», і відбувається цілування Плащаниці.
Примітка. «І в обителях відбувається цілування покладеної у гробі плащаниці. А де немає плащаниці, цілують образ. А хор співає стихиру, глас 5-й: Прийдіть, вшануймо: і 1-й час»(Типікон, гл. 49,«У Святу і Велику Суботу»). «Перший же час співається в притворі» (Тріодь Постова, «У Святу і Велику Суботу»).
Час 1-й приєднується до утрені і закінчується малим відпустом.
Окремо відбуваються часи 3-ій, 6-ий і 9-ий і зображальні [9].
Примітка. «В годині ж 4-ій дня. Вдаряє параеклісіарх в мале било. І зібравшись співаємо час 3, 6, і 9… в притворі» (Типікон, гл. 49,«У Святу і Велику Суботу»).
Перед початком часів священнослужителі, за традицією, читають вхідні молитви (за звичаєм, перед Плащаницею), одягаються і починають проскомидію.
На часах - тропар Благовіщення: «Сьогодні спасіння нашого початок ...», «Слава» - тропар Тріоді: «Благообразний Йосиф ...». Кондаки Тріоді («Той, Хто безодню замкнув ...») і Благовіщення («Непереможній Воєводі ...») читаються поперемінно.
Блаженні «скоро», без співу (як у Великий Четвер). На «І нині» - «Вірую...». «Послаб, прости...». Після «Отче наш» і виголос: «Бо Твоє є Царство...» - кондак Тріоді: «Той, Хто безодню замкнув, мертвим стає...» «Слава, и ныне» – кондак Благовещения: «Непереможній Воєводі…»., «Господи, помилуй» (12). Молитва: «Всесвята Тройце...». Ієрей (або диякон): «Премудрість». Хор: «Достойно є...» до слів: «і Матір Бога нашого» (включно). Ієрей: «Пресвята Богородице, спаси нас». Хор: «Чеснішу від херувимів...». Ієрей: «Слава Тобі, Христе Боже...». Хор: «Слава, і нині», «Господи, помилуй» (тричі), «Благослови». Відпуст малий: «Христос, істинний Бог...».
Вечірня з'єднується з Літургією свт. Василія Великого.
Примітка. За Уставом, вечірня з Літургією свт. Василія Великого починається «о 10-ій годині дня», тобто, близько 4-ої годин після полудня (порівн.: Типікон, гл. 49, «У Святу і Велику Суботу вечора») «У Святу і Велику Суботу вечора, о годині 10-ій дня вдаряють у великий дзвін, і у всі дзвони». (Типікон, 26 березня, «Про свято [Благовіщення], якщо трапиться у Велику Суботу»).
Виголос: «Благословенне Царство...». Звичайний початок (з «Царю Небесний...»), псалом 103-ї (священик читає світильничні молитви [10]). Велика єктенія. Кафизми немає.
«Господи, взиваю», глас 1-й. В цей час закінчується проскомидія, і відбувається кадіння всього храму.
На «Господи, взиваю» стихири Тріоді на 10: воскресні, глас 1-й - 3, Великої Суботи, глас 8-й – 3 і Благовіщення, глас 4-й - 4. «Слава» - Тріоді, глас 6-й: «Цей великий день Мойсей таємно прообразував...», «І нині» - Благовіщення, глас той же: «Посланий був...». Вхід з Євангелієм (перед Плащаницею). «Світло Тихе…». Прокимна немає. Царські врата зачиняються, і відразу починається читання 15 паремій Тріоді (за традицією, перед Плащаницею).
Спочатку читаються 1-6 паремії. В кінці 6-ої паремії царські врата, за традицією, відкриваються. Читець виголошує: «Співаймо Господеві». Хор співає на 5-й глас: «Славно бо прославився». Читець виголошує такі стихи з пісні пророка Мойсея, хористи розділившись на два хори після кожного стиха співають: «Славно бо прославився». Після всіх стихів, читець: «Слава...». Хор: «Славно бо прославився». Читець: «І нині...». Хор: «Славно бо прославився». І на закінчення сам читець співає: «Славно бо прославився». Царські врата зачиняються.
Читаються 7-15 паремії. В кінці 15-ої паремії, на словах: «Благословенний Ти на тверді небесній, і прехвальний, і преславний повіки», царські врата, за традицією, відчиняються, і співається пісня трьох отроків (в такому ж порядку, як виконувалася по 6-ій паремії пісня пророка Мойсея). Співається: «Господа оспівуйте і прославляйте по всі віки»; далі читець виголошує стихі пісні, а співаки до кожного стиха приспівують: «Господа оспівуйте і прославляйте по всі віки». До стиха «Нехай благословляє земля Господа, нехай оспівує і прославляє Його повіки». Після стиха «Благословимо Отця і Сина і Святого Духа» слід співати: «Господа оспівуйте і прославляйте по всі віки». Потім читець: «І нині». Хор: «Господа оспівуйте і прославляйте по всі віки». Останній стих, за традицією, співає сам читець: «Хвалимо, благословимо, поклоняємося Господеві, оспівуючи і прославляючи по всі віки».
Єктенія мала. Виголос: «Бо Ти святий єси, Боже наш...» [11]. Замість Трисвятого - «Усі ті, що в Христа хрестилися...».
Прокимен, глас 5-й: «Вся земля нехай поклониться Тобі і співає Тобі нехай, співає ж імені Твоєму, Всевишній»; стих: «Викликніть Господу, вся земле! Співайте ж імені Його, віддайте славу й хвалу Йому» і Благовіщення, глас 4-й: «Благовіст день у день про спасіння від Бога нашого».
Апостол (читається, за традицією, перед Плащаницею) - Рим., Зач. 91. і Благовіщення (Євр., зач. 306).
Алилуарій не співається, але читець виголошує замість «Алилуя»: «Глас сьомий», і виголошує (або співає) вірші 81-го псалма: «Воскресни, Боже, суди землю, бо Ти успадкував усі народи»; стих: «Бог став у сонмі богів, посеред них, щоб богів судити»; стих: «Доки будете судити неправедно і догоджати грішникам?»; стих: «Судіть сироту і вбогого по правді, смиренного і бідного виправдайте»; стих: «Визволіть бідного й убогого, від руки грішника звільніть його»; стих: «Не пізнали і не зрозуміли, бо в темряві ходять »; стих: «Нехай захитаються всі основи землі. Я сказав: ви — боги і сини Всевишнього всі, але вмираєте, як люди, і, як кожен князь, падаєте». Хор співає приспів: «Воскресни, Боже, суди землю, бо Ти успадкував усі народи», до кожного стиха цього псалма.
Під час співу «Воскресни, Боже...» царські врата зачиняються, і закривається завіса, священнослужителі переоблачаються в білі ризи, і все облачення в храмі замінюються світлим [12]. До читання Євангелія Царські врата відчиняються.
Євангеліє (читається дияконом перед Плащаницею, а ієреєм без диякона - біля престолу) - Великої Суботи (Мф., Зач. 115) і Благовіщення (Лк., Зач. 3).
І далі - за чином Літургія свт. Василія Великого.
Замість «Херувимської» - «Нехай мовчить всяка плоть людська...».
Задостойник - ірмос 9-ї пісні канону Великої Суботи: «Не ридай за Мною, Мати...».
Примітка. У храмі Благовіщення Пресвятої Богородиці задостойник - ірмос 9-ї пісні канону Благовіщення: «Як до одухотвореного Божого кивоту...» (за традицією, з приспівом: «Благовісти, земле, радість велику...»).
Причасний: «Встав немов зі сну, Господь, і воскрес, спасаючи нас» і Благовіщення: «Обрав Господь Сион, і зволив його на оселю Свою».
Після «Спаси, Боже, людей Твоїх...» співаємо: «Ми бачили Світло Істинне...» [13].
Відпуст Літургії: «Христос, істинний Бог наш, молитвами Пречистої Своєї Матері і всіх святих, помилує і спасе нас, як благий і чоловіколюбець». Виголошувати воскресний відпуст: «Христос, що воскрес із мертвих,...» не слід, бо це не відповідає змісту богослужіння Великої Суботи [14].
Після відпусту відбувається благословення хлібів та вина.
Примітка. «І відпуст. Потім відбувається звичайне благословення хлібів, і вина. Приходить ієрей, покадивши їх, промовляє звичайну молитву благословення: Господи Ісусе Христе, Боже наш, що благословив п'ять хлібів...: Амінь»(Типікон, гл. 49,«У Святу і Велику Суботу ввечері»).
Приготований столик з хлібами і вином ставиться перед Плащаницею, в деякому віддаленні від неї, так, щоб навколо нього можна було зробити кадіння. За більш поширеною практикою столик з хлібами ставиться на солії. За звичаєм, співаються тропарі, глас 2-й: «Благообразний Йосиф...», «Слава» - «Коли зійшов ти...», «І нині» - «Мироносицям жонам...». Здійснюється триразове кадіння навколо столу з хлібами, потім виголошується: «Господу помолимось», хор: «Господи, помилуй», і священик читає молитву:
«Господи Ісусе Христе, Боже наш, що благословив п'ять хлібів і п’ять тисяч наситив, Сам благослови хліби і вино, і примнож їх у місті цьому (або в селі цього, або у святому монастирі цьому) і в усьому світі Твоєму, і вірних що їх споживають освяти. Бо Ти все благословляєш і освячуєш, Христе Боже наш, і Тобі славу возсилаємо, з безначальним Твоїм Отцем, і Всесвятим, і Благим, і Животворчим Твоїм Духом, нині і повсякчас, і на віки віків».
Хор: «Амінь».
Хліби роздроблюються і роздають віруючим.
На трапезі дозволяється їжа без олії і вино (риба і олія не дозволяються).
Примітка. У Велику Суботу на трапезі дозволяється їжа без олії і вино. Якщо Благовіщення випаде на Страсний тиждень у Велику П'ятницю або у Велику Суботу, споживання риби і олії не благословляється, дозвіл заради свята дається тільки на вино (див. Типікон, 33 глава).
Якщо освячення пасок відбувається до Світлої утрені, то при цьому слід співати тільки недільний тропар 2-го гласу: «Коли зійшов ти до смерті...».
Після прибирання храму починається «велике читання з Діянь святих Апостолів від початку». Читець: «Діяння святих апостол благослови, отче, прочитати». Ієрей: «Молитвами святих апостолів, Господи Ісусе Христе, Боже наш, помилуй нас». Читець: «Амінь», і починає читання.
Аналой для читання Діянь ставиться перед Плащаницею.
Примітка. Ікона свята Благовіщення відноситься з аналоя на місце зберігання, оскільки віддання свята на Страсній та Світлій седмиці немає.
[1] За звичаєм, перед Плащаницею.
[2] Під час співу 17-ої кафизми з похвалами диякон невпинно кадить Плащаницю.
[3] Порівн.: Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 581.
[4] Устав замовчує про кадіння під час тропарів по Непорочних («Ангельський собор...»).
[5] Згідно з Постовою Тріоддю, на «Славу» співається закінчення сідального.
[6] «І читання в тлумаченні Золотоустого на Євангеліє Матфея, зачало 114» (Типікон, гл. 49, «У Святу і Велику Суботу»).
[7] «І тропар раз: Благообразний Йосиф...» (Тріодь Постова, «У Святу і Велику Суботу»). «Промовляє настоятель: Премудрість, станьмо побожно. І читець знову тропар Благообразний Йосиф... один раз»(Типікон, гл. 49,«У Святу і Велику Суботу»).
[8] Згідно з Постовою Тріоддю, на «Славу» повторюється закінчення тропаря.
[9] Зображальні починаються з «У Царстві Твоїм... ».
[10] За звичаєм, перед Плащаницею.
[11] Виголос «Бо Ти святий єси, Боже наш...» вимовляється на Літургії і тоді, коли вона відбувається з вечірнею. На думку прот. К. Нікольського (див. Його «Посібник до вивчення Уставу богослужіння Православної Церкви», с. 388
[12] Переоблачення священнослужителів в світлий одяг - це хрещальна особливість, що збереглася в сучасному богослужінні від давньої практики Хрещення в цей день оголошених (як і апостольське і євангельське читання Літургії Великої Суботи).
[13] Існує практика співати замість «Ми бачили Світло Істинне...» воскресний тропар, глас 2-й: «Коли зійшов ти до смерті...» (порівн.: Последование служб в субботу Лазареву, Неделю ваий и Страстную седмицу / Сост. Е. Кустовский. М., 2010. С. 300), однак, богослужбові книги не дають підстав для подібної заміни.
[14] Див.: Успенский Н. Д. Богослужебные отпусты// Журнал Московськой Патриархии. М., 1963. № 12. С. 52-69; Богослужебные указания на 1998 год. С. 417-419.
[15] Красовуля - чаша для пиття, що вживається в грецьких монастирях, яка вміщує? фунт і більше напою (один фунт дорівнює 409,5 грама).

Упроядкував протоієрей Миколай Капітула