joomla

7 (20) квітня

Світлий понеділок. Пасхальний тиждень. Загальниця. Прп. Георгія, сповідника, митр. Мітиленського (після 820). Прп. Ніла Сорського (1508). Прп. Даниїла Переяславського (1540). Мч. Каліопія (304). Мч. Руфина, диякона, мц. Акилини і з ними 200 воїнів (бл. 310). Прп. Серапіона, ченця. Блгв. Гетьмана Петра Конашевича Сагайдачного (1622).

Порядок читань, згідно з календарем

Діян., 2 зач., I, 12 – 17, 21 – 26. Ін., 2 зач., I, 18 – 28.

На ранній

До початку богослужіння параеклесіарх (паламар) запалює лампади і свічки, дзвонить у великий дзвін та інше.

Братія збирається в храмі, священик чинить звичайний поклін настоятелю, іде у святий вівтар, бере кадило, стає перед престолом, облачений тільки в єпитрахиль поверх мантії (у фелонь не облачається), кадить хрестовидно і виголошує: Слава святій і єдиносущній… і співає тропар: Христос воскрес… (тричі). Клірос повторює тропар тричі.

Далі Христос воскрес… зі стихами, як сказано у святу Пасху на ранній і на вечірні.

В інших храмах, не в монастирях, священик облачається в ризу.

Канон Пасхи: «Воскресіння день ...» з ірмосом і Богородичний на 14 (ірмоси по двічі, тропарі на 10, на «Слава» і на «І нині»  Богородичний). Приспів: «Христос воскрес із мертвих». 

Біблійні пісні не співаються.

Примітка. З понеділка пасхальний канон співається з особливими Богородичними (творіння прпп. Феофана і Йосифа). У Квітній Тріоді вони поміщені в послідовності Неділі жон-мироносиць, а у виданій окремій ​​книзі «послідування у Святу і Велику Неділю Пасхи» друкуються в каноні на ряду в перший день Пасхи. Про малі єктенії на каноні в Уставі не згадується, тому що з понеділка Пасхи щодо єктений чин ранньої звичайний: єктенії виголошуються тільки після 3-ої, 6-ої і 9-ої пісень. Катавасія після кожної пісні  ірмос канону Пасхи (один раз) і «Христос воскрес ...» (тричі; за звичаєм, швидким розспівом). Кадіння, за традицією, на 1-ій, 4-ій, 7-ій і 9-ій піснях канону (протягом всього Світлого тижня).

Катавасія «Воскресіння день...».

Після 3-ої пісні  іпакої Пасхи, глас 4-ий: «Світання попередивши...».

Після 6-ої пісні  кондак Пасхи, глас 8-ий: «Хоч і до гробу ...», та ікос, глас той же. «Воскресіння Христове...» і «Воскрес Ісус із Гроб ...»  по тричі.

У понеділок, вівторок, середу, четвер і суботу Світлої седмиці 9-та пісня співається в наступному порядку:

Диякон: «Величає душа моя Воскреслого триденно із гробу Христа Життєдавця», 1-ий хор: «Світися, світися, новий Єрусалиме, слава бо Господня над тобою зійшла, радій нині і веселися, Сионе, а Ти, Чистая, красуйся, Богородице, бо воскрес Народжений Тобою»;

2-ий хор: «Величає душа моя Того, Хто добровільно страждав і був похований, і воскрес триденно із гробу», «Світися, світися, новий Єрусалиме, слава бо Господня над тобою зійшла, радій нині і веселися, Сионе, а Ти, Чистая, красуйся, Богородице, бо воскрес Народжений Тобою».;

1-ий хор: «Христос — нова Пасха, жертва жива, Агнець Божий, що взяв гріхи світу.», «О Божественне, о любе, пресолодке слово Твоє: з нами бо правдиво обіцяв Ти бути до кінця віку, Христе. Його ж утвердженням надії маючи, ми, вірні, радіємо», «О Божественне, о любе, пресолодке слово Твоє: з нами бо правдиво обіцяв Ти бути до кінця віку, Христе. Його ж утвердженням надії маючи, ми, вірні, радіємо»;

2-ий хор: той же приспів і тропар;

1-ий хор: «Ангел звістив Благодатній: Чистая Діво, радуйся, і знову кажу: радуйся! Твій Син воскрес на третій день із гробу і мертвих воскресив; люди, веселіться», «О Божественне, о любе, пресолодке слово Твоє: з нами бо правдиво обіцяв Ти бути до кінця віку, Христе. Його ж утвердженням надії маючи, ми, вірні, радіємо»;

2-ий хор: той же приспів і тропар;

1-ий хор: «Розбудив Ти, заснувши, мертвих від віку, по-царськи рикнувши, як лев від Іуди», «О Божественне, о любе, пресолодке слово Твоє: з нами бо правдиво обіцяв Ти бути до кінця віку, Христе. Його ж утвердженням надії маючи, ми, вірні, радіємо»;

2-ий хор: «Магдалина Марія, прийшовши до гробу і Христа побачивши, як садівника, запитувала.», «О Пасха велика і найсвятіша, Христе, о Мудросте й Слово Боже і Сило, дай нам істинно причащатися Тебе, у невечірній день Царства Твого»;

1-ий хор: «Ангел сяючий до жінок взивав: припиніть плакати, бо Христос воскрес!», «О Пасха велика і найсвятіша, Христе, о Мудросте й Слово Боже і Сило, дай нам істинно причащатися Тебе, у невечірній день Царства Твого»;

2-ий хор: «Христос воскрес, смерть подолав і мертвих воскресив, люди, веселіться», «О Пасха велика і найсвятіша, Христе, о Мудросте й Слово Боже і Сило, дай нам істинно причащатися Тебе, у невечірній день Царства Твого»;

1-ий хор: «Нині все творіння веселиться і радується: бо Христос воскрес і пекло полонилось», «О Пасха велика і найсвятіша, Христе, о Мудросте й Слово Боже і Сило, дай нам істинно причащатися Тебе, у невечірній день Царства Твого»;

2-ий хор: «Нині Владика полонив пекло, визволив ув’язнених, що від віку там силою утримувались», «О Пасха велика і найсвятіша, Христе, о Мудросте й Слово Боже і Сило, дай нам істинно причащатися Тебе, у невечірній день Царства Твого»;

1-ий хор: «Величає душа моя Триіпостасного і нероздільного Божества державу», «О Пасха велика і найсвятіша, Христе, о Мудросте й Слово Боже і Сило, дай нам істинно причащатися Тебе, у невечірній день Царства Твого», Слава, і нині: «Радуйся, Діво, радуйся; радуйся, Благословенна, радуйся Препрославлена, бо Твій Син воскрес триденний із гробу»;

2-ий хор: «Радуйся, Діво, радуйся; радуйся, Благословенна, радуйся Препрославлена, бо Твій Син воскрес триденний із гробу.», Слава, і нині: «Веселіться і радуйтеся, Божественні двері світла, бо Ісус, Який зійшов у гріб, засяяв світліше від сонця і всіх вірних просвітив, Богорадувана Владичице»;

Обидва кліроси разом: «Величає душа моя Воскреслого триденно із гробу Христа Життєдавця», «Світися, світися, новий Єрусалиме, слава бо Господня над тобою зійшла, радій нині і веселися, Сионе, а Ти, Чистая, красуйся, Богородице, бо воскрес Народжений Тобою», і тропар: «Христос воскрес із мертвих ...» (тричі; за звичаєм, швидким розспівом).

Після 9-ої пісні  екзапостиларій Пасхи: «Плоттю заснувши...» (тричі).

«Все, що дише...» і хвалітні псалми.

На хвалітніх стихири воскресні (див. В Тріоді), глас 2-ий  4, і стихири Пасхи, глас 5-ий (зі своїми стихами). «Слава, і нині»  Пасхи, глас той же: «Воскресіння день...»  «Христос воскрес із мертвих...» (один раз). І далі «Христос воскрес ізмертвих ...» (тричі), як тропар в кінці ранньої. (Огласительне слово свт. Іоана Золотоустого не читається.) Єктенії і пасхальнй відпуст з Хрестом і трисвічником. 

Вхідні молитви перед Літургією протягом Світлого тижня прийнято здійснювати в такий спосіб. Після звичайного початкового виголосу «Благословенний Бог наш...» читається «Христос воскрес із мертвих...» (тричі), іпакої і кондак Пасхи. Замість покаянних тропарів «Помилуй нас, Господи, помилуй нас...» читаються тропарі пасхальних часів: «У гробі плоттю...». «Слава» «Як Життєносець...», «І нині»  Богородичний: «Всевишнього оселе ...». Потім: «Пречистому Образу Твоєму поклоняємось, Благий ...», «Богородице Ти єси Джерело милосердя ...». Молитва: «Господи, простягни руку Твою...»; псалом «Увійду в дім Твій...».

На Літургії антифони Пасхи та інше, як в перший день.

Вхідний Пасхи.

Після входу  тропар, глас 5-ий: «Христос воскрес із мертвих...» (один раз), іпакої, глас 4-ий: «Світання попередивши ...». «Слава, і нині»  кондак Пасхи, глас 8-ий: «Хоч і до гробу ...».

Замість Трисвятого  «Усі ті, що в Христа хрестилися...».

Прокимен, Апостол, алилуарій і Євангеліє  дня (понеділка Світлої седмиці).

Задостойник Пасхи.

Причасний  «Тіло Христове...».

Відпуст  як в перший день Пасхи.

8 (21) квітня, вівторок

Світлий вівторок. Іверської ікони Божої Матері (перехідне святкування у вівторок Світлого тижня). Апп. Іродіона, Агава, Асинкрита, Руфа, Флегонта, Єрма та інших з ними (І). Свт. Нифонта, єп. Новгородського (1156). Прп. Руфа, затворника Києво-Печерського, в Дальніх печерах (ХІV). Мч. Павсилипа (117 – 138). Свт. Келестина, папи Римського (432). Мчч. Христодула й Анастасії Патрських, вбитих в Ахаї (1821) (перехідне святкування у вівторок Світлого тижня). Прмчч. отців Давидо-Гареджийських (ХVІІ, Груз.) (перехідне святкування у вівторок Світлого тижня).

         Шуйської ікони Божої Матері (перехідне святкування у вівторок Світлого тижня).

Порядок читань, згідно з календарем

Діян., 4 зач., II, 14 – 21. Лк., 113 зач., XXIV, 12 – 35.


Співається 9-ий час за пасхальним чином.

Після закінчення 9-ого часу починається велика вечірня. Ієрей, в фелоні, ставши перед престолом з кадилом в правій руці, з Хрестом і трисвічником в лівій, творить хрест кадилом і виголошує: «Благословенний Бог наш...». Хор: «Амінь». Ієрей: «Христос воскрес із мертвих...» (тричі), хор  той же тропар (тричі). Ієрей  стихи: «Нехай воскресне Бог...» та інше послідування пасхального початку (як на початку Літургії). Велика єктенія.

На «Господи, взиваю» стихири воскресні (див. В Тріоді), глас 3-ій  6. «Слава»  Тріоді, глас той же: «Стоячи не достойно ...», «І нині»  догматик, глас той же: «Як нам не дивуватися ».

Вхід з кадилом.  Прокимен великий, глас 7-ий: «Бог наш на небесах і на землі...», зі стихами. (Євангеліє не читається.) Єктенія потрійна: «Промовмо всі...». «Сподоби, Господи». Єктенія прохальна: «Доповнімо вечірню молитву...», і голововклонна молитва.

На стиховні співається одна стихира воскресна (див. в Тріоді), глас 3-ій: «Стражанням Твоїм, Христе ...», потім стихири Пасхи, глас 5-ий, зі стихами: «Нехай воскресне Бог...». «Слава, і нині»  Пасхи, глас той же: «Воскресіння день...»  «Христос воскрес із мертвих...» (один раз, як закінчення стихири). І тричі тропар «Христос воскрес із мертвих...».

Після виконання стихир і тропаря Пасхи  звичайний виголос: «Премудрість». Хор: «Благослови». Ієрей: «Сущий благословенний...». Хор: «Утверди, Боже...». Ієрей співає: «Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав». Хор: «І тим, що в гробах, життя дарував». Ієрей з Хрестом і трисвічником в руці виголошує відпуст: «Христос, що воскрес із мертвих...», та інше, як в кінці утрені (в перший день Пасхи). 

Звершується послідовність пасхальних часів за мале повечір'я.
          Перед ранньою послідовність пасхальних часів відбувається за полунощницю.
         Рання. Предстоятель з Хрестом, трисвічником і кадилом розпочинає ранню виголсом: «Слава Святій, Єдиносущній...». Співається пасхальний початок 
 тропар: «Христос воскрес із мертвих...» зі стихами. Велика єктенія.
          Канон Пасхи: «Воскресіння день...» з ірмосом і з Богородичним на 14 (ірмоси по двічі) з приспівом: «Христос воскрес із мертвих» (див. у понеділок).
          Після 3-ої пісні 
 іпакої Пасхи, глас 4-ий: «Світання попередивши...».
          Після 6-ої пісні 
 кондак Пасхи, глас 8-й: «Хоч і до гробу...», та ікос, глас той же. «Воскресіння Христове бачивши...» і «Воскрес Ісус із Гроб ...»  по тричі.
          9-а пісня відправляється так само, як в понеділок.

          Екзапостиларій Пасхи: «Плоттю заснувши...» (тричі).

          «Все, що дише...» і хвалітні псалми.

          На хвалітніх стихири воскресні (див. в Тріоді), глас 3-ій  4, і стихири Пасхи, глас 5-ий.

         Відпуст пасхальний з Хрестом і трисвічником.

        Часи Пасхи.

На Літургії антифони Пасхи та інше, як в перший день.

Прокимен, глас 3-ій, пісня Богородиці: «Величає душа моя Господа, і зрадів дух Мій у Бозі, Спасі Моїм»; стих: «Бо зглянувся на смирення Раби Своєї, ось-бо віднині ублажатимуть Мене всі роди».

9 (22) квітня 

Світла середа. Мч. Євпсихія (362). Мчч. Дісана, єп., Маріава, пресвіт., Авдієса та ін. 270-ох (362 – 364). Прмч. Вадима, архім. (376). 

Молченської ікони Божої Матері (1405). Собор преподобних отців, що на горі Синай подвизалися (перехідне святкування в середу Світлого тижня). Касперівської ікони Божої Матері (перехідне святкування в середу Світлого тижня).

Порядок читань, згідно з календарем

Діян., 5 зач., II, 22 – 36. Ін., 4 зач., I, 35 – 51.

Всі служби добового кола – за зразком 7 і 8 квітня.

Співаються стихири 4-го гласу.

На великій вечірні – прокимен великий, глас 8-ий: «Голосом моїм до Господа взиваю ...».

На Літургії – прокимен, глас 6-ий: «Пом'яну ім'я Твоє у всякому роді і роді», стих: «Слухай, дочко, і споглянь, і прихили вухо Твоє».

10 (23) квітня

Світлий четвер. Мчч. Терентія, Помпія, Африкана, Максима, Зинона, Олександра, Феодора та інших 33 (бл. 249 – 251). Мчч. Якова, пресвітера, Азадана і Авдикія, дияконів Персидських (бл. 380). Прмчч. священної обителі Пантократора, що в Дау Пенделі (Аттика) постраждали (ок. 1680). Сщмч. Григорія V, патріарха Константинопольского (1821).

Порядок читань, згідно з календарем:

Діян., 6 зач., II, 38 – 43. Ін., 8 зач., III, 1 – 15.

Всі служби добового кола – за зразком 7 і 8 квітня.

Співаються стихири 5-го гласу.

На великій вечірні – прокимен великий, глас 7-ий: «Вислухай, Боже, молитву мою ...».

На Літургії – прокимен, глас 3-ій: «Співайте Богові нашому, співайте, співайте Цареві нашому, співайте»; стих: «Всі народи, заплещіть руками, викликніть Богові голосом радости».

11 (24) квітня

         Світла п’ятниця. Ікони Божої Матері «Живоносне джерело» (перехідне святкування у п’ятницю Світлого тижня). Сщмч. Антипи, єп. Пергама Асійського (бл. 68). Прпп. Якова Желєзноборовського (1442) і Якова, сподвижника його (ХV). Свт. Варсонофія, єп. Тверського (1576). Мчч. Прокеса і Мартиніана (бл. 67). Прп. Фармуфія (ІV). Прп. Іоана, учня прп. Григорія Декаполіта (820 – 850). Свт. Калиника Черникського (1868) (Румун.).

Порядок читань, згідно з календарем:

Діян., 7 зач., III, 1 – 8. Ін., 7 зач., II, 12 – 22. Богородиці: Флп., 240 зач., II, 5 – 11. Лк., 54 зач., X, 38 – 42; XI, 27 – 28.

До пасхальної служби приєднується служба на честь Пресвятої Богородиці заради Її «Живоносного Джерела» (див. в Тріоді Квітній).

Стихири і канон на честь Пресвятої Богородиці заради Її «Живоносного Джерела» – в Тріоді Квітній; там же вказано і порядок їх з'єднання з піснеспівами воскресними і Пасхи.

Примітка. «Співаємо цю послідовність, складену Никифором Каллістом Ксанфопулом на честь Пресвятої Владичиці Діви Богородиці «Живоносного Джерела». В Типіку цієї послідовності ми не знаходимо, але заради любові до Пресвятої Богородиці вона встановлена» (Тріодь Квітна, «В четвер ввечері Светлого тижня»).

Співаються стихири 6-го гласу.

Після літургії, за звичаєм, звершується мале освячення води.

На каноні ранної не співаються Богородичні тропарі пасхального канону, замість них  особливі тропарі Живоносного Джерела. Канон Пасхи з ірмосом на 8 (ірмоси по двічі) і канон Богородиці (Живоносного Джерела) на 6 (тропарі канону співаються). 

Катавасія «Воскресіння день ...»; після катавасії тропар: «Христос воскрес із мертвих ...» (тричі; за звичаєм, швидким розспівом).

Після 3-ої пісні  кондак та ікос Пасхи, глас 8-ий; і сідальний Богородиці, глас той же.

Після 6-ої пісні  кондак та ікос Богородиці, глас 8-ий.

9-та пісня співається в такому порядку:

Диякон: «Величає душа моя Воскреслого триденно із гробу Христа Життєдавця», 1-й хор: «Світися, світися, новий Єрусалиме, слава бо Господня над тобою зійшла, радій нині і веселися, Сионе, а Ти, Чистая, красуйся, Богородице, бо воскрес Народжений Тобою»;

2-ий хор: «Величає душа моя Того, Хто добровільно страждав і був похований, і воскрес триденно із гробу», «Світися, світися, новий Єрусалиме, слава бо Господня над тобою зійшла, радій нині і веселися, Сионе, а Ти, Чистая, красуйся, Богородице, бо воскрес Народжений Тобою»;

1-ий хор: «Христос — нова Пасха, жертва жива, Агнець Божий, що взяв гріхи світу», «О Божественне, о любе, пресолодке слово Твоє: з нами бо правдиво обіцяв Ти бути до кінця віку, Христе. Його ж утвердженням надії маючи, ми, вірні, радіємо»;

2-ий хор: «Ангел звістив Благодатній: Чистая Діво, радуйся, і знову кажу: радуйся! Твій Син воскрес на третій день із гробу і мертвих воскресив; люди, веселіться», «О Божественне, о любе, пресолодке слово Твоє: з нами бо правдиво обіцяв Ти бути до кінця віку, Христе. Його ж утвердженням надії маючи, ми, вірні, радіємо»;

1-ий хор: «Розбудив Ти, заснувши, мертвих від віку, по-царськи рикнувши, як лев від Іуди» «О Божественне, о любе, пресолодке слово Твоє: з нами бо правдиво обіцяв Ти бути до кінця віку, Христе. Його ж утвердженням надії маючи, ми, вірні, радіємо»;

2-ий хор: «Магдалина Марія, прийшовши до гробу і Христа побачивши, як садівника, запитувала», «О Пасха велика і найсвятіша, Христе, о Мудросте й Слово Боже і Сило, дай нам істинно причащатися Тебе, у невечірній день Царства Твого»;

1-ий хор: «Ангел сяючий до жінок взивав: припиніть плакати, бо Христос воскрес!», «О Пасха велика і найсвятіша, Христе, о Мудросте й Слово Боже і Сило, дай нам істинно причащатися Тебе, у невечірній день Царства Твого»;

2-ий хор: «Христос воскрес, смерть подолав і мертвих воскресив, люди, веселіться», «О Пасха велика і найсвятіша, Христе, о Мудросте й Слово Боже і Сило, дай нам істинно причащатися Тебе, у невечірній день Царства Твого»;

1-ий хор: «Радуйся, Діво, радуйся; радуйся, Благословенна, радуйся Препрославлена, бо Твій Син воскрес триденний із гробу.» і тропарі Живоносного Джерела: «Всі води перевершує, Богоотроковице Чиста, Джерела Твого вода, що явно дарує визволення від тяжких недуг, і душам всіляке здоров’я, бо надприродно виливається»;

2-ий хор: «Радуйся, Діво, радуйся; радуйся, Благословенна, радуйся Препрославлена, бо Твій Син воскрес триденний із гробу.», «Всі води перевершує, Богоотроковице Чиста, Джерела Твого вода, що явно дарує визволення від тяжких недуг, і душам всіляке здоров’я, бо надприродно виливається»;

1-ий хор: «Радуйся, Діво, радуйся; радуйся, Благословенна, радуйся Препрославлена, бо Твій Син воскрес триденний із гробу.», «Це новий Силоам, визволитель від недуг — Твоє Джерело, Діво; бачимо всі: очі бо сприймають світло, всі ж здоров’я постійне приймаємо для життя»;

2-ий хор: «Радуйся, Діво, радуйся; радуйся, Благословенна, радуйся Препрославлена, бо Твій Син воскрес триденний із гробу», «Хто шукає здоров’я, приходьте до Джерела, Діва-отроковиця живе при воді: радійте і веселіться, безліч вірних, так, як подобає: приходьте до храму й отримаєте те, що просите»;

1-ий хор: «Радуйся, Діво, радуйся; радуйся, Благословенна, радуйся Препрославлена, бо Твій Син воскрес триденний із гробу», «Піднялася джерела Твого вода вище небес, і потоки з безодні землі потекли: не є пожива для душі, пиття вірних, мед із каменя, і роздавання манни»;

2-ий хор: «Радуйся, Діво, радуйся; радуйся, Благословенна, радуйся Препрославлена, бо Твій Син воскрес триденний із гробу», «Радуєш, Діво, царя надприродно, виточуючи із джерела благодать присносущну; йому подаєш силу на ворогів, завжди перемогу, здоров’я і мир, і сповнення прохань».

Обидва хори разом: «Величає душа моя Воскреслого триденно із гробу Христа Життєдавця», «Світися, світися, новий Єрусалиме, слава бо Господня над тобою зійшла, радій нині і веселися, Сионе, а Ти, Чистая, красуйся, Богородице, бо воскрес Народжений Тобою.», і тропар: «Христос воскрес із мертвих ...» (тричі).

На хвалітніх стихири на 8 (див. в Тріоді): воскресні, глас 6-ий  4, Богородиці, глас 2-ий  4 (зі своїми приспівами (див. На стиховні вечірні)  1-ий: «Освятив оселю Свою Вишній»; 2-ий:«Річкові потоки веселять град Божий.»), і стихири Пасхи, глас 5-й (зі своїми приспівами). «Слава, і нині»  Пасхи, глас той же: «Воскресіння день...»  «Христос воскрес із мертвих ...» (один раз, як закінчення стихири). І далі «Христос воскрес із мертвих ...» (тричі), в якості тропаря в кінці утрені.

На Літургії прокимен, глас 8-ий: «По всій землі...», і Богородиці, глас 3-ій: «Величає душа Моя...».

Апостол і Євангеліє  дня (п'ятниці Світлої седмиці) і Богородиці.

Причасний  Пасхи: «Тіло Христове прийміте ...», і Богородиці: «Чашу спасіння прийму ...».

Примітка. За звичаєм, після Літургії звершується мале освячення води. При його звершенні слід враховувати богослужбові особливості Світлого тижня (порівн.: Типікон, гл. 50, «Слід знати, якщо співається молебень на Святу Пасху»). Існує традиція поєднання чину водосвяття з хресним ходом, який відбувається після Літургії протягом Світлого тижня щодня.

12 (25) квітня

         Світла субота. Прп. Василія, спов., єп. Парійського (після 754). Сщмч. Зинона, єп. Веронійського (бл. 260). Прп. Ісаака Сиріна, у Сполеті Італійському (550). Прмчч. Мини, Давида та Іоана (після 636). Прп. Анфуси, діви (801). Прп. Афанасії, ігумені (860).Прп. Акакія Нового Кавсокалівіта, Афонського (1730).

         Муромської (ХІІ) і Белиніцької (ХІІІ) ікон Божої Матері.

Порядок читань, згідно з календарем:

Діян., 8 зач., III, 11 – 16. Ін., 11 зач., III, 22 – 33.

Всі служби добового кола  за зразком Світлого понеділка і Світлого вівторка.

Співаються стихири 8-го гласу.

Після заамвонної молитви на літургії читається молитва на роздроблення артоса, і відбувається роздроблення і роздавання артоса. Перед 9-им часом закриваються Царські врата. 9-ий час читається звичайний з трьома псалмами.

На вечірні  прокимен великий, глас 8-ий: «Дав єси наасліддя ...».

На Літургії прокимен, глас 3-ій: «Господь  Просвічення моє і Спаситель мій. Кого убоюся? »; стих: «Господь - захисник життя мого. Кого устрашуся? ». Апостол і Євангеліє  дня (суботи Світлого тижня).

Загальні особливості богослужіння від Фоминої Неділі до віддання Пасхи

1) Від Фоминої неділі до віддання Пасхи всі церковні служби і треби починаються триразовим співом або читанням тропаря «Христос воскрес із мертвих ...».

2) На всенічній «Христос воскрес із мертвих ..» (тричі) співається, за традицією, замість «Прийдіть, поклонімось ...» і після «Благословення Господнє на вас ...», перед початком шестипсалмія.

3) На недільній всенічній, після закінчення стихир Пасхи на стиховні вечірні, співається тропар «Христос воскрес із мертвих ...» (один раз): він входить в останню стихиру, будучи її завершенням.

4) на Літургії «Христос воскрес із мертвих...» (тричі) співається після «Благословенне Царство ...».

Примітка. Зазвичай на початку Всенічної і Літургії священнослужителі співають тропар 2 рази повністю, а 3-й раз  закінчуючи словами: «... смертю смерть подолав», а співці закінчують: «І тим, що в гробах, життя дарував». У деяких храмах тропар «Христос воскрес ...» (один раз) співають священнослужителі, а потім (по разу) повторюють його обидва хори. Перед шестипсалмієм зазвичай «Христос воскрес ...» всі три рази співає хор.

5) «Христос воскрес із мертвих ...» (тричі) читається на початку часів, вечірні, повечір'я, полуношниці і утрені: на 3-му 9-му часі, повечір'ї і полуношниці  замість «Царю Небесний ...», а на 1-му, 6-му часах і вечірні (якщо безпосередньо перед її початком прочитаний 9-ий час), за традицією, замість «Прийдіть, поклонімось ...».

Примітка. Крім даної, найбільш поширеної практики, існують ще такі традиції, що стосуються виконання тропаря Пасхи на службах добового кола в післяпасхальний період. За однією з них, на 1-му, 6-му часах і вечірні тропар Пасхи не скасовує текст «Прийдіть, поклонімось...», а читається перед ним. За іншою традицією, «Христос воскрес ...» не вимовляється на початку служб, що приєднуються (напр., Вечірні, 1-го і 6-го часів), на них читається тільки «Прийдіть, поклонімось...».

6) На Літургії «Христос воскрес із мертвих ...» співається (один раз) замість «Ми бачили Світло Істинне ...». Вхідний: «Прийдіть, поклонімось ... що воскрес із мертвих ...».

7) В кінці Літургії, після виголосу: «Слава Тобі, Христе Боже, надіє наша, слава Тобі», хор співає: «Христос воскрес із мертвих ...» (тричі). На всіх інших службах після виголосу: «Слава Тобі, Христе Боже, надіє наша, слава Тобі» закінчення за звичаєм. Відпуст на всіх службах починається словами: «Христос, що воскрес із мертвих ...».

8) У неділю, після відпусту Літургії, за стародавнім звичаєм, ієрей тричі осіняє народ Хрестом і виголошує: «Христос воскрес!», Як і в дні Світлої седмиці. Хор співає заключне «Христос воскрес із мертвих ...» (тричі), «І нам дарував життя вічне, поклоняємось Його триденному воскресінню» (один раз). У седмичні дні осінення Святим Хрестом не буває.

9) Тропар «Христос воскрес із мертвих ...» співається також на початку молебнів, панахид, Хрещення, відспівування і інших треб.

10) «Царю Небесний ...» не читається й не співається до дня Святої Тройці.

11) Служби святих, що припадають в усі недільні дні Святої П'ятидесятниці (крім вмч. Георгія, ап. Іоана Богослова, свт. Миколая, свв. Рівноапостольних Костянтина і Єлени, храмових і полєлейних свят) не поєднуються з воскресною службою, а звершуються на повечір'ї разом з каноном Богородиці з Октоїха і триспівцями Квітної Тріоді (що поміщені в додатку слов’янської Тріоді).

12) «Воскресіння Христове бачивши ...» на недільній ранній співається тричі, а в інші дні на ранній, перед 50-м псалмом, один раз.

13) Канон Пасхи співається на недільній ранній в Неділі жон-мироносиць, розслабленого, про самарянку і про сліпого, з усіма тропарями і Богородичними, без заключного «Христос воскрес із мертвих ...»

14) У всі Неділі до віддання Пасхи на недільній ранній «Чеснішу» не співається. На 9-й пісні канону відбувається звичайне кадіння храму.

15) Екзапостиларій «Плоттю заснувши ...» співається на недільній ранній в Неділю, коли співається канон Пасхи.

16) На 1-му часі в усі дні від Неділі Фоминої до Вознесіння прийнято замість «Непереможній Воєводі ...» співати кондак Пасхи, глас 8-й: «Хоч і до гробу ...».

17) На Літургії, в усі дні до Вознесіння, крім свята Переполовення і віддання його, співається задостойник: «Ангел звістив ...» і «Світися, світися ...».

18) Причасний Пасхи «Тіло Христове прийміть ...» співають в усі дні до віддання Пасхи, крім седмиці Фоминої і Переполовення та віддання свята.

19) Земні поклони до дня Святої Тройці Уставом скасовуються.

Про поєднання Тріоді з Мінеєю в седмичні дні від Неділі Фоминої до віддання Пасхи, крім субот і неділь

Служби Квітної Тріоді поєднуються з мінеєю, причому при співі стихир, тропарів і канону виконуються спочатку піснеспіви Тріоді, а потім Мінеї. Першим співається канон Тріоді, до якого приєднуються тропарі канону святого. Катавасія, якщо служба з великим славослів'ям, Пасхи, а не Мінеї. Якщо служба без великого славослів'я, то катавасія після 3-ої, 6-ої, 8-ої і 9-ої пісень  канону Мінеї.

Слід пам'ятати, що під «святом» в Квітній Тріоді мається на увазі служба найближчого недільного дня, або свята Переполовення, Вознесіння і П'ятидесятниці (в самі ці свята і в їх післясвята). Найменування «свято» ні в якому разі не відноситься до свята Пасхи або свята Мінеї.

I. На Літургії в седмичні дні виконують:

1) На блаженних  пісні святкового канону на 6: в понеділок  1-а пісня, у вівторок  4-а, в середу  5-а, в четвер  7-а, в п'ятницю  8-а, в суботу  9-а.

2) Після входу  тропарі і кондаки:

а) На Фоминої седмиці  тропар свята (Антипасхи), тропар храму Богородиці або храму святого, тропар рядового святого (якщо є), тропар іншого рядового святого (якщо два святих, і обидва з тропарями); кондак храму святого, кондак першого рядового святого. «Слава»  кондак другого рядового святого, «І нині»  кондак свята.

б) У седмицю святих жон-мироносиць  тропар свята: «Благообразний Йосиф ...», недільний: «Коли зійшов Ти ...», свята: «Мироносицям жонам ...», тропар храму Богородиці або храму святого, тропар рядового святого (одного або двох); кондак храму святого, кондак рядового святого. «Слава»  кондак іншого рядового святого (якщо їх два), «І нині»  кондак свята: «Радіти мироносицям...».

в) У віддання свята Переполовення  тропар свята тропар храму Богородиці або храму святого, тропар рядового святого (одного або двох), кондак храму святого, кондак рядового Святого. «Слава»  кондак іншого рядового святого (якщо їх два), «І нині»  кондак свята.

г) У всіх інших випадках  так само, як у віддання свята Переполовенія, тільки замість тропаря свята  тропар воскресний.

Таким чином, тропар свята співається всю седмицю. Тропар і кондак храму Господського, а також кондак храму Богородиці у всю П'ятидесятницю не співають.

При звершенні служби одному полієлейному святому в усі седмиці  тропар свята (або недільний), тропар храму Богородиці або храму святого, тропар рядового святого; кондак храму святого. «Слава»  кондак рядового святого, «І нині»  кондак свята.

При звершенні служби шестеричному і великому святому  тропар свята (або недільний), тропар великого святого, тропар шестиричного святого; кондак великого святого. «Слава» кондак шестиричного святого, «І нині»  кондак свята. В цьому випадку тропар і кондак храму святого не співаються, оскільки Типікон передбачає бдіння.

3) Апостол і Євангеліє  спочатку дня, потім святого (якщо є).

II. Стихири на вечірні і на ранній:

1) На «Господи, взиваю» спочатку співаються стихири з Тріоді  3, і святого Мінеї  3. «Слава»  святого, якщо є, «І нині»  свята; якщо «Слави» святого немає, то «Слава, і нині»  свята.

2) На стиховні  Тріоді дня. «Слава»  святого, «І нині»  свята. Якщо «Слави»  святого немає, то «Слава, і нині»  свята.

При звершенні служби двом святим, що мають кожен свої стихири, на «Господи, взиваю» співаємо стихири святих на 6. «Слава»  святого, «І нині»  свята. Якщо «Слави»   святого немає, то «Слава, і нині»  свята. Стихири Тріоді, зазначені на «Господи, взиваю», співаються на стиховні зі святковими стиховними приспівами (на думку В. Розанова, приспіви беруться з Тріоді з вечірніх стихир на стиховні цього дня); «Слава»  святого, якщо є, а якщо немає, то «Слава, і нині»  свята. Стихири на стиховні, поміщені в Тріоді, які не співаються.

Якщо святий Полієлейний, то на «Господи, взиваю» стихири Тріоді  3, святого  5. «Слава» святого, «І нині»  свята. На стиховні  святого. «Слава»  святого, «І нині»  свята.

Якщо святкується пам'ять двох святих, один з яких співається на 6, а інший великий (має полієлей), то на «Господи, взиваю» співаємо стихири на 10: свята  3, шестиричного святого  3, великого святого  4. «Слава»  великого святого, «І нині»  свята. Вхід і читання великого святого  3. На стиховні стихири і «Слава»  великого святого, «І нині»  свята.

3) На хвалітніх, якщо святий має стихири на хвалітніх, співаємо стихири Тріоді дня  3 (недільну, покаянну і мученичний) і Мінеї  3. «Слава»  святого, «І нині»  свята.

4) На стиховні ранньої  стихири Тріоді. «Слава»  святого, якщо є. Якщо немає, то «Слава, і нині»  свята.

5) Якщо святий Полієлейний (або славослівний), то на хвалітніх стихири на 6: Тріоді  3 (див. На стиховні утрені) і святого  3. «Слава»  святого, «І нині»  Тріоді. В даному випадку хвалітні стихири Тріоді не співають.

III. Тропарі на вечірні і ранній (після Трисвятого):

1) Протягом Фоминого тижня і віддання свята Переполовення, при святому, що має тропар, після Трисвятого  тропар святого. «Слава, і нині»  свята. При двох святих  тропар святого. «Слава»  тропар другого святого, «І нині»  свята. При відсутності тропаря святого  тропар свята (раз).

2) Протягом 3-го тижня (святих жон-мироносиць) – тропар свята: «Благообразний Йосиф ...». «Слава»  святого, «І нині»  «Мироносицям жонам ...». Або ж  тропар воскресний: «Коли зійшов Ти до смерті ...». «Слава»  святого, «І нині»  «Мироносицям жонам ...».

Оскільки при наявності тропаря святого тропарі «Благообразний Йосиф ...» і воскресний «Коли зійшов Ти до смерті ...» слід співати поперемінно, можна чергувати їх протягом дня: на вечірні тропар свята, на ранній  тропар воскресний. Якщо всі служби Мінеї, що припадають на седмичні дні після Неділі мироносиць, містять тропар, можна співати в понеділок, середу і п'ятницю один тропар мироносиць, у вiвторок, четвер і суботу  інший.

3) Протягом 4-го, 5-го, 6-го тижнів після Пасхи  тропар воскресний. «Слава»  святого, «І нині» – Богородичний воскресний за гласом «Слави».

IV. Тропарі на ранній на «Бог Господь»:

1) Протягом Фоминого тижня і віддання свята Переполовення  тропар свята (двічі). «Слава» святого, «І нині»  свята. Якщо немає тропаря святого  тропар свята (тричі). При двох святих з тропарями  тропар свята (раз), тропар першого святого (один раз). «Слава»  тропар іншого святого, «І нині»  свята.

2) Протягом тижня жон-мироносиць  тропар свята «Благообразний Йосиф ...» (один раз), воскресний «Коли зійшов Ти до смерті ...» (один раз). «Слава»  святого, «І нині» «Мироносицям жонам ...». Якщо немає тропаря святого  «Благообразний Йосиф ...» (двічі). «Слава»  «Коли зійшов Ти до смерті ...», «І нині»  «Мироносицям жонам ...». При двох святих  «Благообразний Йосиф ...» (один раз), тропар першого святого (один раз). «Слава» - тропар іншого святого, «І нині»  «Мироносицям жонам ...».

3) Протягом 4-го, 5-го, 6-го тижня  тропар недільний (двічі). «Слава»  святого, «І нині» Богородичний воскресний за гласом «Слави». Якщо немає тропаря святого: «Слава, і нині» Богородичний воскресний гласу. При двох святих  тропар воскресний (один раз), тропар першого святого (один раз). «Слава»  іншого святого, «І нині»  Богородичний воскресний за гласом тропаря другого святого.

V. Канони:

1) Якщо святий не має святкового знака  канон свята Тріоді на 8 (ірмоси по двічі), Мінеї святого на 4.

Після 3-ої пісні  кондак, ікос та сідальний святого. «Слава, і нині»  сідальний свята.

Після 6-ої пісні  кондак та ікос свята.

2) Якщо святий співається на 6  канон свята з ірмосом на 6 (ірмоси по двічі) і святого на 6.

Після 3-ої пісні  кондак та ікос свята, сідальний святого (двічі). «Слава, і нині»  сідальний свята.

Після 6-ої пісні  кондак та ікос святого.

3) Якщо в Мінеї два святих  канон свята з ірмосом на 6 (ірмоси по двічі) і святих два канони на 8.

4) При полієлейному святому  канон свята з ірмосом на 6 (ірмоси по двічі) і святого на 8.

Після 3-ої пісні – кондак та ікос свята, сідальний святого (двічі). «Слава, і нині»  сідальний свята.

Після 6-ої пісні  кондак та ікос святого.

5) При двох святих, один з яких співається на 6, а інший має полієлей,  канон свята з ірмосом на 4 (ірмоси по двічі), святого рядового на 4 і великого святого на 6. Або: канон свята з ірмосом на 4 ( ірмоси по двічі), великого святого на 6 і святого рядового на 4 (порівн.: Типікон, 8 травня).

Після 3-ої пісні  кондак та ікос святого рядового і його сідальний. «Слава»  сідальний великого святого, «І нині»  сідальний свята. Або: кондак та ікос святого рядового; сідальний великого святого. «Слава»  сідальний святого рядового, «І нині»  сідальний свята (порівн.: Типікон, 8 травня).

Після 6-ої пісні  кондак та ікос великого святого.

Від Неділі Святої Пасхи до віддання  катавасія «Воскресіння день». У день Переполовення П'ятидесятниці і на його віддання  «Море висушив Ти ...». В Неділю 6-у після Великодня і на відання Пасхи  «Спасителю Богу ...».

VI. На часах:

1) Протягом Фоминого тижня і на віддання свята Переполовення  на часах тропар свята. «Слава»  святого. Кондак свята. При славослівному, полієлейному або бдінному святому кондаки свята і святого чергуються. При двох святих  тропарі святих на «Слава» чергуються.

2) В седмицю жон-мироносиць: на 1-му часі тропар «Благообразний Йосиф ...», на 3-му  «Коли зійшов Ти ...», на 6-му  «Мироносицям жонам ...», на 9-му  «Благообразний Йосиф ... ». На «Слава» на всіх часах тропар святого (при двох святих  тропарі на «Слава» чергуються). Кондак свята (при славословному, полієлейному або бдінном святому  кондаки свята і святого чергуються).

3) У всіх інших випадках див. Устав в седмицю Фомину, тільки замість тропаря свята - тропар воскресний.

Про поєднання Тріоді зі службами святих в 2-у, 3-ю, 4-у і 5-у суботи П'ятидесятниці

I. Стихири:

1) На «Господи, взиваю»:

а) При звершенні служби святого, що не має святкового знака, в п'ятницю ввечері стихири Тріоді (свята)  3 і Мінеї (святого)  3. «Слава»  Тріоді (або, якщо є, святого), «І нині» Богородичний воскресний, тобто догматик поточного гласу.

б) Якщо трапляться два святих, стихири Тріоді (свята)  3 і стихири одного святого  3, іншого ж святого  вечірні стихири співаються на хвалітніх.

в) Якщо трапиться великий святий, який має полієлей, стихири Тріоді (свята)  4 і святого  4. «Слава»  святого, «І нині»  догматик воскресний поточного гласу.

2) На стиховні незмінно (навіть в пам'ять великого святого, який має полієлей)  стихири воскресні гласу з Тріоді з воскресними приспівами «Господь воцарився ...». «Слава»  святого, «І нині»  завжди свята.

3) На хвалітніх стихири воскресні з Тріоді  3 і Мінеї святого  3. «Слава»  святого, «І нині» свята.

4) На стиховні ранньої, якщо немає славослів'я, стихири Тріоді з їхніми приспівами. «Слава» святого (якщо є), «І нині»  свята.

II. тропарі:

1) Устав тропарів на вечірні та ранній (після Трисвятого)  той же, що і в седмичні дні. Особливість полягає в тому, що в суботу 5-го тижня на «І нині» співається воскресний Богородичний поточного гласу, а не за гласом тропаря святого. 

2) Устав тропарів на ранній на «Бог Господь ...»  той же, що і в седмичні дні. Протягом 5-го тижня на «І нині», як і в седмичні дні, співається Богородичний 1-ий за гласом тропаря святого, а Богородичний 1-ий поточного гласу  після сідального 1-ої кафизми. Якщо немає тропаря святого, то «Слава, і нині»  Богородичний 1-й поточного гласу. 

3) Устав тропарів і кондаків на часах, а також на Літургії після входу  той же, що і в седмичні дні.

III. канони:

1) При святому, служба якого не має святкового знака  канон Тріоді (свята) з ірмосом на 6 (ірмоси по двічі, тропарі на 4), канон храмового святого на 4 і Мінеї (святого) на 4. В храмі Господському або Богородиці  канон Тріоді (свята) з ірмосом на 8 (ірмоси по двічі, тропарі на 6) та Мінеї (святого) на 4. Канони храму Господського і Богородиці в суботи всієї П'ятидесятниці не співають (крім Троїцької батьківської суботи). 

2) При шестиричному святому  канон свята з ірмосом на 6 (ірмоси по двічі), святого на 6. Канон храму не співається.

3) При двох святих  канон Тріоді (свята) з ірмосом на 6 (ірмоси по двічі) і святих обидва канони на 8.

Після 3-ої пісні  кондак, ікос та сідальний святого. «Слава, і нині»  сідальний Тріоді (свята).

Після 6-ої пісні  кондак та ікос свята.

4) При великому святому, що має полієлей  канон свята зі ірмос на 6 (Ірмос по двічі) і святого на 8.

Після 3-ої пісні  кондак та ікос свята, сідальний святого (двічі). «Слава, і нині»  сідальний Тріоді (свята).

Після 6-ої пісні  кондак та ікос святого.

Крім того, як в седмичні, так і в суботні дні після читання звичайних кафизм виголошуються малі єктенії, оскільки в числі сідальнів після 1-ої кафизми завжди є воскресний, а після 2-ої святкові. На 9-ій пісні співаємо «Чеснішу». Після 9-ої пісні «Достойно є…» не співається. У дні, в які не співається велике славослів'я, після хвалітніх стихир не читається «Слава, і нині. Тобі слава подобає ... » (бо на« Слава» і на «І нині» були проспівані стихири), але відразу  « Слава Тобі, що показав нам світло», і повсякденне славослів'я.

Упорядкував протоієрей Миколай Капітула