joomla

1cfff4c8b7205287Православна Церква України та Українська греко-католицька Церква святкують Різдво 7 січня, за так званим юліанським календарем. Однак у жовтні 2022 року ПЦУ офіційно дозволила парафіям проводити богослужіння з нагоди свята 25 грудня, якщо більшість, включно зі священником, ухвалять таке рішення.

Про те, як серед українських православних вірян розпочався перехід на святкування за новим стилем, коли можливий остаточний перехід на новоюліанський календар та як до цього ставиться Церква, а також чи можна святкувати народження Христа двічі розповів ректор Рівненської духовної семінарії протоієрей Віталій Лотоцький, передає “Суспільне”.

Українське суспільство, перебуваючи в непростій ситуації неоголошеної війни, “не дозріло” до рішення святкувати Різдво Христове в один день з усім світом, вважає отець Віталій Лотоцький.

“Україна сьогодні — це багатоконфесійна спільнота, яка представлена різними релігійними напрямками, православними церквами, які також вносять свій акцент у тих чи інших питаннях, зокрема, події Різдва. Тема святкування Різдва не нова, вона болюча і дуже складна, оскільки об’єднує в собі кілька аспектів: систему літочислення та питання — для чого кожен з нас святкує Різдво”, — сказав ректор духовної семінарії.

Кожен українець має розуміти, що Різдво — це не один день, а цілий цикл святків за церковним уставом, до яких потрібно завчасно готуватись, каже ректор.

“Щоб дійти до цього святкування, потрібно підготуватися різдвяним постом, аби повністю зануритися у святкову атмосферу і вийти з неї оновленим. Зараз відбувається певний поступ у тому, щоб дати суспільству час об’єднатися у цьому питанні. Разом з тим ще дуже багато кроків для цього треба зробити”, — зазначив священник Віталій Лотоцький.

За його переконаннями, швидкість у розв’язанні питання святкування Різдва Христового недоречна через те, що українське суспільство досі розділене.

“На цьому ґрунті може виникнути ще одна проблема, яка поглибить це розділення, а на цьому виграють тільки наші вороги як зовнішні, видимі, так і внутрішні, які є у кожному з нас”, — додав він.

Коли українці перейдуть на святкування Різдва 25 грудня

У 2021 році очільник ПЦУ Епіфаній спрогнозував, що впродовж найближчих десяти років більшість українців перейдуть на святкування Різдва за григоріанським календарем, тобто 25 грудня.

За словами протоієрея Віталія Лотоцького, це умовний відтинок, адже “ми не можемо знати точно, коли це відбудеться”.

“Вважаю, що роботу у цьому напрямку насамперед мають очолити духовенство, священнослужителі на парафіях, в єпархіях, у своїх релігійних громадах. Потрібно визнати, що досить довгий час вороги церкви спекулювали на цьому, ще з радянської доби, коли церкву відсторонили від суспільної ролі, від освітянського процесу. Тому ще потрібно багато повернути з того, що характерне для духовної України, для українського народу як православного люду”, — пояснив він.

У чому складність

Різдво Христове — це ключова подія у церковному календарі, зауважив отець Віталій Лотоцький. Він додав, що церковний календар, як і календар робочого планування — має багато важливих і непохитних деталей.

“Церковний календар — це та система, яка задає ритм, як людині потрібно рухатися, як молитися, до яких тем звертатися у своєму духовно-моральному зростанні. Якщо ми говоримо про зміну дня святкування лише Різдва, то для церкви це є неправильно й неприйнятно. Нам потрібно переносити разом із Різдвом всі інші свята церковного календаря, тобто загалом переходити на нову систему літочислення”, — зазначив ректор духовної семінарії.

Для католиків — це григоріанський календар, а для православних — новоюліанський, які не відрізняються між собою.

Як відбувається процес переходу на новий стиль

Частина українців, які “потерпіли від московського засилля як політичного, так і церковного, не хочуть мати нічого спільного з Москвою”, каже священник Віталій Лотоцький.

“З іншої сторони ми розуміємо, що велика частина українців виїхала за межі України й, будуючи своє життя там, будуть святкувати Різдво 25 грудня з усіма європейцями, іншими християнами. І тих рідних, які залишились вдома, це також спонукатиме переглянути питання святкування”, — додав він.

Зокрема, певна частина українських громад, парафій, згідно з рішенням Синоду, одностайно висловили бажання святкувати Різдво 25 грудня.

“Це, скажімо, перехідний експериментальний момент, але, я думаю, що він обов’язково приведе усіх нас до того, що ми об’єднаємо і суспільне, і церковне життя”, — сказав протоієрей Віталій Лотоцький.

Чи можна святкувати Різдво двічі

Ректор духовної семінарії зауважив, що “немає ніяких пересторог, якщо людина святкуватиме Різдво і 25 грудня, і 7 січня”.

“Немає заперечень, якщо людина навіть щодня відзначатиме Різдво. Бо ж ми по суті щонеділі святкуємо Воскресіння Христове, то чому ж нам не святкувати Різдво Христове? Але треба окреслити собі, що святкування — це не тільки столи, колядки, численні гості, тим більше у такий непростий час, коли багато сімей зазнали непоправних втрат, горя та бід. Цього року святкування українського народу буде позначене зі сльозами на очах і з болем у серці”, — сказав він.

Доречність святкування під час війни

За словами отець Віталія Лотоцького, дотримання усіх традицій і звичаїв різдвяних свят у воєнний час доречне.

“Хіба в часи козацьких визвольних воєн, національно-визвольної боротьби на початку XX століття, в роки радянського засилля і терору проти українців не співали колядок? Та саме вони й підіймали дух, настрій, давали нашому народу відчуття невмирущості”, — зазначив він.

Ректор духовної семінарії додав, що сьогодні з’явилось багато нових колядок, написаних у патріотичному дусі, але їх потрібно переглянути.

“Слід визнати: емоційність інколи бере верх. І вертепи є, де Путіна висміюють та інших недостойників. Але чи в храмі таке варто озвучувати, тут, напевно, кожен має запитати у свого духівника, священника, самого себе та своєї совісті. Хоча, я впевнений, цей непростий час дає нам унікальний шанс відчути Божу допомогу і присутність. Різдво цього року буде особливим, можливо, будуть тривоги, можливо, ще щось наш ворог придумає, але будьмо певні, що ми не залишимось без Божої опіки”, — зауважив протоєрей Віталій Лотоцький.