joomla

3 лютого 2012 року в приміщенні Київської Патріархії відбулася прес-конференція Святійшого Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета, присвячена ювілею 50-ліття його архієрейської хіротонії та 45-ліття перебування на Київській кафедрі.

Святійший Патріарх розповів про основні віхи свого архіпастирського служіння у складі РПЦ та в незалежній Українській Церкві. Також Владика відповів на питання журналістів - зокрема, розповів про діалог УПЦ КП з Українською державою та безпосередньо Президентом, окреслив думку Церкви щодо пропозиції народних депутатів передати Києво-Печерську та Почаївську Лаври Московському Патріархату, торкнувся подій, які розгортаються в УПЦ МП у зв’язку з хворобою митрополита Володимира.

Київський Патріархат буде протестувати проти передачі національних святинь у власність Московському Патріархату

Під час прес-конференції, Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет піддав жорсткій критиці висловлену в законопроекті № 9690 пропозицію передати національні святині – Києво-Печерську та Почаївську Лаври – у власність Московського Патріархату.

– Ми чули, що є пропозиція деяких депутатів внести на розгляд Верховної Ради законопроект про передачу у власність Українській Православній Церкві Московського Патріархату Києво-Печерської Лаври і Почаївської Лаври – зазначив Патріарх. – Ми категорично проти цього!

Чому? Тому що ці депутати не розуміють наслідків такої передачі. А може і розуміють, і саме таких наслідків хочуть. Які це наслідки?

Якщо Києво-Печерська Лавра і Почаївська Лавра будуть передані у власність УПЦ МП, то це фактично означатиме, що вони стануть власністю Російської Церкви, бо УПЦ МП – частина Російської Церкви. І це буде ще однією перешкодою на шляху до церковного об’єднання і утворення єдиної Помісної Церкви.

Бо коли парафії і монастирі УПЦ МП об’єднаються, буде в Україні єдина Помісна Церква – і це буде! – а майно, тобто згадані святині, юридично належатимуть Російській Православній Церкві, то тоді станеться те саме, що сталося минулого року з храмом в Ніцці (Франція). Там храм належав російській громаді, яка входить до складу Константинопольського Патріархату. Але французький суд присудив цей храм не Константинопольському патріархату, в якому він був, а Росії. І горомаду, яка там молилася - вигнали, а завели громаду, підлеглу Москві.

Цей приклад дає нам уяву про те, що може статися і тут, в Україні. Бо парафії Московського Патріархату, в тому числі й монастирі, рано чи пізно об’єднаються з Київським Патріархатом, а майно юридично залишиться в Російській Церкві! І сюди з Росії пришлють ченців, або ще й охоронців, які будуть їх охороняти, кажучи: «Це – наше майно, а не українське».

Тому ми будемо виступати з протестами і до кінця будемо боронити Києво-Печерську Лавру і Почаївську Лавру. І не дамо можливості передати у власність ці національні святині українського народу Російській Церкві.

Ми хочемо, щоб обидві Лаври залишалися власністю держави, власністю всього українського народу. А коли об’єднаємося і створимо одну Церкву, то тоді все це буде належати одній Церкві – Українській, і українському народу.

А сьогодні, як ви знаєте, в Києво-Печерській Лаврі, а особливо в Почаївській Лаврі, віруючих Київського Патріархату, тобто, українців, або не пускають, або створюють їм такі умови, що вони постійно скаржаться. Їм не дають можливість помолитися, причаститися, не дозволяють подати записки за здоров’я чи за упокій. А якщо ці святині будуть власністю Москви, тоді нас взагалі на поріг не пустять до наших святинь! Хіба ж це справедливо? Це ж несправедливо.

Тому я закликаю всіх відстоювати наші національні інтереси перед цими загрозами – зазначив Святійший Патріарх.

Стосунки між Президентом і Київським Патріархатом покращуються

– Стосунки між Президентом і Київським Патріархатом покращуються – зазначив  Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет під час прес-конференції – Коли ще Віктор Федорович тільки став Президентом, я казав духовенству і єпископату, що прийде час – і у нас будуть нормальні відносини. І ось цей час прийшов.

Чому? Тому що Президент є українським Президентом, не російським губернатором. І як кожен український Президент, він змушений захищати себе самого, свій народ і свою державу, – якщо він український Президент.
Віктор Федорович відчув себе українським Президентом і у спілкуванні з Москвою захищає інтереси України. Ви знаєте про газові проблеми, про підвищення ціни на газ. Ми маємо на газ ціну вдвічі більшу в порівнянні з Європою. Це такий братський народ! Німцям продають дешевше газ, а братам своїм – удвічі дорожче, і ще й кажуть, що ми брати.
У цих умовах Президент займає правильну позицію і захищає свій народ. І Київський Патріархат захищає український народ. Тому у нас стосунки будуть покращуватися. Якщо ми будемо бачити, що Президент захищає свою державу, свій народ – ми будемо його в цьому підтримувати.
Відповідаючи на питання про те, у чому конкретно виявляється діалог з Президентом, як часто він з ним зустрічається, Предстоятель УПЦ КП сказав:
– Не потрібні часті зустрічі. Потрібно відчувати дії Президента. І ми відчуваємо. У чому? Якщо в минулому році був наступ на Київський Патріархат, хотіли відбирати і перетягувати наші храми та наші парафії в Московський Патріархат, то вже в другій половині 2011 року це припинилося. Оце є наслідок того, що ставлення Президента до Київського Патріархату покращується.
Святійший Патріарх зазначив, що він знаходив порозуміння з кожним Президентом України.
– Я співпрацював з усіма президентами: з Леонідом Макаровичем Кравчуком, бо він мене підтримав, коли я стояв на роздоріжжі, визначаючись, що мені робити в тих складних умовах; з Леонідом Даниловичем Кучмою, який був спочатку проти нас, а потім став до нас прихильним. Не говорячи вже про Віктора Андрійовича Ющенка, який намагався у спілкуванні з Вселенським Патріархом зробити все можливе, щоби він визнав Київський Патріархат автокефальною Церквою.
Я думаю, що і з Віктором Федоровичем Януковичем будуть добрі стосунки. Чому я так думаю? Ми, Київський Патріархат, – тільки за Україну. І якщо він за Україну, то ми знайдемо спільну мову.
Хто б не став Предстоятелем УПЦ МП – там миру не буде

На думку Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета будь який розвиток подій в УПЦ (Московського Патріархату) навколо наступництва керівництва цією Церквою буде позначений відсутністю в ній миру.

– Якщо говорити про УПЦ МП і той стан, в якому вона сьогодні знаходиться, то я, найперше, зазначу, що ми в їхні справи не втручаємося. Хоча нам і не все одно, що там відбувається – бо і ми, і вони є православними. Ми молимося за здоров’я митрополита Володимира. І нас турбує та боротьба, яка ще при живому Предстоятелі розгорнулася навколо того, хто стане його наступником.

Хто ним стане – невідомо. Але з власного досвіду можу сказати, що хто б не переміг на виборах нового Предстоятеля, – після того, як Господь покличе до Себе нинішнього Предстоятеля, митрополита Володимира (Сабодана), – в цій Церкві миру і злагоди не буде. Буде продовжуватися боротьба між двома силами, проукраїнською і проросійською. І переможе проукраїнська.

Чому вона переможе? Тому що ця Церква є на українській землі. Тому тут все буде підтримувати проукраїнські сили. А інші – тут чужинці. І рано чи пізно вони або помруть, або відійдуть. І тоді буде єдина Церква – Українська.

Коли я тільки прийшов на Київську кафедру, то мені уповноважений у справах релігій казав, що Церкві скоро прийде кінець. І при комунізмі, який невдовзі наступить, релігії не буде. А я йому відповів, що якщо Церква і комунізм не можуть співіснувати разом, то Церква буде, а комунізму не буде. Як бачимо, так і сталося.

Так само і тут я скажу – проросійська частина Української Церкви відійде, і в Україні буде єдина Помісна Українська Православна Церква. Але не без боротьби.

Святійший Владика зазначив, що обидва митрополити, серед яких зараз фактично розподілено владу в УПЦ МП – Агафангел, який очолює засідання Синоду, та Павло, який керує Київською єпархією – є противниками діалогу з Київським Патріархатом. Але Бог може і їх змінити.

– І з Агафангелом, і з митрополитом Павлом Лєбєдєм тяжко буде мати діалог - сказав Патріарх Філарет.

З Агафангелом чому? Тому що він, найперше, росіянин, і захищає в Україні інтереси не українського, а російського народу. Я думаю, що ви знайомі з його зверненням на користь В. В. Путіна, як він там вихвалює його, – нібито він підлеглий Путіна. Тому з такою людиною у нас не буде нічого спільного – якщо він не переродиться і, будучи громадянином України, не стане захищати інтереси українського народу. Він росіянин, але в Україні є багато росіян, які до Української держави ставляться позитивно і люблять її, тому що вони тут народилися і тут виросли і це їхня Батьківщина. Агафангел не такий, але Бог може і його змінити.

Що стосується митрополита Павла, то у нього розуму не вистачає. Ви ж знаєте, як він висловлюється, як поводиться, в тому числі з журналістами. То з такою людиною, я думаю, буде тяжко говорити. Але все у руках Божих. Людина може перероджуватися. І він може переродитися. Може і Агафангел переродитися. Бо у свій час Савл став Павлом, з гонителя став проповідником. Тому я не виключаю, що й вони можуть змінитися. Але на сьогодні вони такі, які є – противники Української Церкви і прихильники Москви.

Найважливішим є служіння кожного дня Церкві і Богу

Відповідаючи на питання про те, що було і є найважливішим у його діяльності протягом 50 років, як православного архиєрея, Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет сказав:

– Найважливішим є служіння Церкві і Богу кожного дня. Це найважливіше. Бо коли архиєрей чи священик кожного дня служить Церкві, – це і є найважливіше. А якщо він не служить кожного дня, він робить помилку.

Тому все моє життя – не тільки протягом 50-ти років, відколи я став архиєреєм, але відколи я під час Великої вітчизняної війни став на церковний шлях, – є служіння Богу і Церкві.

Патріарх Філарет – українському народу: «Не будемо байдужі до своєї долі!»

Відповідаючи на питання про те, що він хоче сказати українському народові, Святійший Владика сказав:

– Я хотів би сказати, щоб народ не був байдужим до своєї долі. Не чекав блага для себе від президентів і міністрів, а сам працював на розбудову Української держави і свого благополуччя.

І Церква в цьому буде підтримувати народ духовно. Буде також молитися, бо молитва має велике значення в житті як людини, так і держави.

Наша Церква твердо стоїть на позиції збереження української державності, твердо стоїть на захисті інтересів українського народу. І в цьому відношенні вона непохитна.

Але в той же час Церква закликає народ пам’ятати про Бога. І не тільки пам’ятати про Бога, але й виконувати Його заповіді. А це означає, насамперед, йти дорогою правди, служити своєму ближньому, а не собі. Бо наші бізнесмени, особливо великі, наші можновладці часто служать собі, а не народу. А вони, якщо вірять в Бога, то повинні жити за Його заповідями і служити народу. Оце мої такі побажання.

Інтернет має служити добру

Святійший Патріарх Філарет, відповідаючи на питання про ставлення до Інтернету і, зокрема, до спілкування у соціальних мережах, сказав:

– Інтернет може бути і позитивним, і негативним – в залежності від того, чим його наповнюють. Якщо позитивним, добрим, то треба тим добрим користуватися. А якщо наповнюють злом, неправдою, гріхом – то користуватися заради цього Інтернетом некорисно.

Чому? Тому що в людини не настільки міцні духовні сили, щоб протистояти тій гріховній, злій навалі, яка йде з Інтернету. Якщо ви можете подолати спокуси – дивіться все, що бажаєте. А якщо не можете – то не дивіться, бо гріховне вплине на вас негативно, і ви з доброї людини станете злою, з праведника – грішником.

Наприкінці прес-конференції було представлено журналістам видання Київської Патріархії, присвячені ювілею - фотоальбом про Київський Патріархат та тритомну збірку відомостей про архіпастирське служіння Святійшого Владики.

За інформацією http://cerkva.info/