joomla

Благовірний князь Ярополк
ib1294Благовірний князь Ярополк (у Святому Хрещенні - Петро) був онуком святого благовірного князя Ярослава Мудрого, сином Великого князя Київського Ізяслава та польської князівни Гертруди-Єлисавети. Ще у юнацькому віці благовірний князь Ярополк допомагав батькові у державних справах. Так, у 1070 році він очолював військовий похід проти князя Всеслава Полоцького та примусив його примиритися з великим князем Київським.

У 1073 році князь Ізяслав був вимушений залишити великокняжий престол своєму брату Святославу і разом із сім'єю шукати притулку спочатку в Польщі, а потім у Німеччині. Втративши надію на допомогу польського короля Болеслава II та німецького імператора Генріха IV у боротьбі за київський уділ, князь Ізяслав вирішив звернутись по допомогу до папи Римського. У 1075 році він направив до Риму посольство, яке очолив благовірний князь Ярополк.

Прибувши до Риму, князь Ярополк, як вірний син, від імені батька просив папу Григорія VII вплинути на західних монархів. Проте незабаром князь переконався у безсиллі папи у справах, що стосувалися Русі, та збагнув всю помилковість сподівань батька на користолюбного римського первосвященика.

Тим часом справи на Русі повернулися таким чином, що у 1077 році Ізяслав знову сів на княжий престол у Києві. Благовірний Ярополк став князем Вишгородським та брав участь у військових походах разом із батьком, дядьком Всеволодом та його сином Володимиром Мономахом.

Після загибелі князя Ізяслава Великим князем Київським став Всеволод. За вірну службу він передав у володіння благовірному князю Ярополку Волинь та Галичину. Шість років княжив Ярополк у мирі та спокої. Благовірний князь вважався людиною освіченою, дуже лагідною, скромною та побожною. Щороку десяту частину своїх статків благовірний князь Ярополк жертвував на київську церкву Пресвятої Богородиці. За переказом, він завжди просив собі у Господа такої смерті, яка спіткала святих князів Бориса та Гліба, щоб власною кров'ю спокутувати свої гріхи.

У 1084 році князі з династії Ростиславичів позбавили Ярополка княжого престолу. На допомогу благовірному Ярополку прийшов двоюрідний брат - Володимир Мономах. За дорученням батька, Київського князя Всеволода, він повернув Ярополку Волинь та Галичину. Однак спокій тривав недовго. Вже у 1085 році князь Всеволод передає Ростиславичам Перемишль та Теребовлю, які на той час були частиною галицького уділу благовірного князя Ярополка. Довідавшись, що Ярополк нібито збирається походом на Київ, Всеволод відрядив на Волинь Володимира Мономаха, який захопив у полон жінку та матір князя Ярополка. Сам князь Ярополк вимушений був втекти до Польщі. У 1086 році благовірний князь Ярополк повернувся на Русь і примирився з Володимиром Мономахом, після чого знову став князем Волинським та Галицьким. Цього ж року князю Ярополку довелося вирушити до Звенигорода Галицького, і коли, під час тривалої подорожі, він відпочивав на возі, один із дружинників зарубав його мечем. Безвинно скривджений братами, пограбований та вигнаний ними, благовірний князь Ярополк прийняв жорстоку смерть. Сталося це 21 листопада 1086 року. З того, що вбивця утік до Перемишля, де на той час князював один з Ростиславичів - Рюрик, виникли підозри про причетність Ростиславичів до цього вбивства.

Тіло вбитого князя повезли спочатку до Володимир-Волинського, а потім - до Києва, де поховали у церкві святого апостола Петра.

Пам'ять благовірного Ярополка, свято вшановується православними християнами Волинської землі, оскільки він є одним із небесних покровителів Волині і його ім’я одним з перших згадується в Соборі всіх святих землі Волинської.

Святий благовірний князь Михаїл Тверський

Svt_blg_kn_Mikhail_TverskojУ першій половині ХІІІ століття Руську землю спіткало велике лихо. За Божим допуском на неї напали татари, розбили руських князів, захопили вони всю землю Руську, попалили багато міст і сіл, нещадно побили тисячі людей. Багатьох забрали в гірке рабство, обклали народ тяжкою даниною. Після татарського погрому Русь довго не могла оговтатися. До великих зовнішніх лих приєдналися не менші внутрішні негаразди. Князі оспорювали один у одного право на великокняжий престол; відправляючись в Орду на уклін до ханів, вони часто зводили наклепи один на одного й будували підступи один одному.

У цей безрадісно важкий час богоугодно жив святий князь Михаїл Ярославович Тверський. Батьки його вели життя благочестиве і ходили по заповідях Божих. Батько його, князь Ярослав Ярославович, після упокоєння брата свого, великого князя Олександра Невського, займав сім років великокняжий престол у Володимирі на Клязьмі. Відправившись у справах в Орду, на зворотному шляху князь Ярослав сильно захворів і, відчуваючи наближення смертної години, прийняв чернечий постриг з ім'ям Афанасія, після чого помер у 1271 році. Великокнязівська влада перейшла до його брата Василя Ярославовича.

Святий князь Михаїл Ярославович народився вже після смерті свого батька, в 1272 році. Мати його, благочестива княгиня Ксенія, виховала сина у дусі святої віри і дбайливо навчила грамоти. Молодий княжич був благочестиво налаштований: він любив читати Божественні книги, уникав дитячих ігор та веселих зборів і ретельно відвідував храм Божий. Часто потайки від усіх в тиші нічній він підносив свої гарячі молитви до Господа. Не любив він розкішних страв, але тамував свій голод простою їжею, вів життя у стриманні і благочестиве, постійно боровся з плоттю і був найлютішим ворогом свого тіла, прикрашаючи душу свою квітами чеснот. Так святий Михаїл здобував страх Божий - початок всякої премудрості. З особливою любов'ю він ставився до жебраків і убогих і подавав їм щедру милостиню. Хто терпів біди, той сміливо йшов до свого князя, знаючи, що у нього знайде допомогу і заступництво; кого осягали нещастя і скорботи, той отримував від нього слово розради і підбадьорення. Святе життя князя було повчальним для усіх, і всі шанували його не стільки за сан, скільки за благочестя і милосердя до людей.

На Тверській престол благовірний князь вступив після брата свого Святослава між 1282 і 1285 роками. Своє князювання святий Михаїл почав богоугодною справою - будівництвом соборного храму в Твері. Ймовірно, за порадою благочестивої матері отрок-князь у 1285 році заклав кам'яний храм на честь славного Преображення Господа нашого Ісуса Христа на місці колишньої дерев'яної церкви в ім'я святих безсрібників Косми і Дем'яна. Разом з княгинею Ксенією благовірний князь багато і щедро прикрасив новий храм, забезпечив його святими іконами і священним начинням, необхідним для богослужіння.

Важкий час переживала тоді Русь: князі часто піднімалися один на одного й нерідко правому доводилося зброєю відстоювати права свої. Великокнязівський престол займали тоді сини Олександра Невського Андрій і Димитрій.

Вступивши на Тверській престол, святий Михаїл, за звичаєм того часу, відправився в Орду на уклін хану. У той час між братами - князями Андрієм і Димитрієм Олександровичами - відбувалася усобиця. У 1293 році Андрій привів татар, які взяли 14 міст, в тому числі Володимир і Москву, сильно спустошили країну і збиралися йти до Твері.

Сильно засмутилися тверичі тим, що князя з ними не було. Але вони цілували хрест, що стануть битися з ворогом з-за стін міста до останньої крайності і ні за що не здадуться. З інших князівств у Тверь збіглося багато людей, які також готові були битися з ворогами. І в цей самий час святий Михаїл повертався з Орди. Князь ледь не потрапив у руки ворогів, але всесильна правиця Божа зберігала його: про небезпеку, що загрожує йому попередив один священик, і князь щасливо проїхав до рідного міста. З великою радістю почули тверичі звістку про повернення свого князя, вони вийшли назустріч йому з хресним ходом. Але татари, дізнавшись про прихід святого Михаїла, не пішли на Тверь.

У двадцять два роки (8 листопада 1294 року) святий Михаїл одружився з княжною Анною, дочкою ростовського князя Димитрія Борисовича. Незабаром його спіткали випробування. У 1298 році глибоко вночі, коли всі у дворі князя спали, загорілися сіни княжого палацу. Ніхто не чув пожежі, що почалася. Її почув, прокинувшись, сам князь. Поспіхом він ледве встиг з княгинею вийти з палаючого палацу. Вся скарбниця його згоріла. Після того князь сильно захворів.

Літописець оповідає, що святий князь Михаїл був високий на зріст, сильний і відважний. Бояри і народ його любили. Ретельно читав Божественні книги, старанно жертвував на храми, шанував чернечий чин і священників. Пияцтва не терпів і завжди відрізнявся стриманістю. Він бажав чернечого або мученицького подвигу, і Господь судив йому померти мучеником.

У 1304 році помер великий князь Андрій Олександрович. Старшим у роді став тепер князь тверський Михаїл Ярославович; до нього на службу перейшли і бояри померлого великого князя. Але права старійшинства почав оспорювати в нього двоюрідний племінник, московський князь Георгій Данилович, хоча він і не був старшим у княжому роді. За звичаєм того часу, новий великий князь Михаїл повинен був відправитися в Орду, щоб там отримати ярлик на великокняжий престол Володимирський. Туди ж вирушив і князь московський. Коли він проїжджав через Володимир, святий митрополит Максим, передбачаючи початок усобиці, з мольбою стримував московського князя йти в Орду і домагатися великокнязівської влади. «Я ручаюся тобі, - говорив святий Максим, - княгинею Ксенією, матір'ю князя Михаїла, що ти отримаєш від великого князя Михаїла будь-яке місто, яке ти побажаєш". Георгій відповідав святителю: «Хоча я і їду в Орду, але не стану домагатися великокнязівського столу: їду я туди у своїх справах».

Він відправився в Орду і зустрівся там з тверським князем. Татарські мурзи були безсоромно користолюбні. Бажаючи отримати більше дарів, вони говорили князю Георгію: «Якщо ти даси вихід (так називалася дань, яку русичі платили татарам) більший від князя Михаїла Тверського, ми дамо тобі велике князювання».

Такі промови сильно збентежили московського князя, і він став добиватися великокнязівської влади. Великий розбрат почався між князями. Георгій, як тільки міг, намагався схилити хана на свій бік, він давав в Орді великі дари. Святий Михаїл примушений був також багато витрачати грошей, які збиралися з бідного народу, і була велика тягота в Руській землі. Війна між князями посилилася. Однак великокнязівська влада залишилася за Михаїлм Тверським. У 1305 році святий Михаїл вступив на престол великокняжий. З московським князем святий Михаїл уклав мир, але згоди між ними все-таки не було: боротьба Москви з Твер'ю тривала. Князі сперечалися тепер через князювання у Великому Новгороді, і не раз вони водили свої полки один на одного. У 1313 році в Орді зайняв престол молодий хан Узбек. Новий хан прийняв магометанство і ревно намагався поширювати і затверджувати його між татарами. При хані Узбеку Руська земля сильно страждала.

Святий Михаїл повинен був відправитися на уклін до нового хана, щоб отримати від нього новий ярлик (ханська грамота) на велике князювання. І на цей раз великокняжий престол залишився за ним. Після того благовірний князь повернувся на Русь. Князь московський, на образи якого скаржився хану святий Михаїл, був викликаний в Орду і пробув там близько трьох років. Георгій давав подарунки ханським вельможам і вжив всі засоби, щоб схилити хана на свій бік, нарешті виправдався у звинуваченнях великого князя, встиг зблизитися з ханським сімейством, навіть поріднився з ханом, одружившись з сестрою його Кончак (у святому хрещенні Агафія). Ярлик на великокняжий престол хан Узбек дав тепер своєму зятю, князю Георгію. Разом з ним хан відпустив на Русь послів своїх, а на чолі їх - Кавгадия, одного з наближених вельмож своїх. Святий Михаїл з лагідністю відмовився від великокняжої гідності; він послав сказати Георгію: «Брате, якщо хан дав тобі велике князювання, то я поступаюся тобі. Княж на ньому, тільки будь задоволений своїм і не вступати в мій талан».

Але великий князь Георгій не хотів примиритися зі святим князем Михаїлом. Зібравши велике військо, разом з кровожерливим Кавгадиєм та з безліччю татар і мордви він напав на Тверську область, палив міста і села. Вороги забирали чоловіків і жінок і віддавали їх на різноманітні муки і смерть; татари піддавали жінок насильству. Спустошивши Тверське князівство по один бік Волги, вони готувалися напасти і на іншу його частину, Заволзьку. Уболіваючи про бідування Руської землі, благочестивий князь Михаїл закликав Тверського єпископа і бояр і сказав їм: «Хіба не поступився я великого князювання своєму небожу, хіба не дав йому я данини? Скільки зла тепер заподіює моєї отчині князь Георгій! Я вистраждав, думаючи, що біда ця незабаром скінчиться. Нині ж бачу, що вони шукають моєї голови. Ні в чому не винен я перед ним, коли ж винен, скажіть, в чому?»

Єпископ і бояри, проливаючи сльози, в один голос відповідали князю: «Ти правий у всьому, княже наш. Перед племінником твоїм ти виявив таке смирення, а вони - князь Георгій з Кавгадия - за це взяли твою волость. Тепер хочуть спустошити і іншу половину твого князівства. Іди ж проти них, володарю, а ми готові за тебе скласти свої голови».

Святий Михаїл відповів: «Браття! Вам відомо, що сказав Господь у святому Євангелії: немає більшої любові, аніж душу свою покласти за друзів своїх (Ін. 15, 13). Нині нам належить віддати своє життя не через одну чи двох з наших ближніх, але за безліч народу, полоненого і побитого ворогами, за дружин і дочок, нечистим поганам. Якщо покладемо душу свою за стількох людей, слово Господнє нам зарахується на спасіння».

Святий князь Михаїл зібрав полки свої і мужньо вийшов назустріч ворогові. 22 грудня 1317 вороги зустрілися в сорока верстах від Твері, при селі Бортеневе. Відбулася велика битва. Військо московського князя не витримало і поспішно побігло. Князь Михаїл переслідував ворогів, і незліченну безліч воїнів, побитих і зім'ятих кіньми, засіяли ратне поле, вони лежали, як снопи на полі під час жнив. Великий князь Георгій із залишком війська втік до Торжка, а звідти - у Великий Новгород. Його дружина Кончака-Агафія, брат Борис і багато князів і бояр, а також і татар, взяті були переможцями в полон. Збруя самого святого Михаїла були вся посічена, але на тілі не виявилося жодної рани. Князь відпустив на волю багатьох руських полонених, захоплених татарами Кавгадия. З великою радістю повернувся святий Михаїл у Тверь і гаряче дякував за даровану перемогу Господу, Пречистій Його Матері і святому Архістратигу Михаїлу.

Бачачи поразку Георгія, Кавгадий велів своїй дружині бігти до табору, а на другий день після битви з'явився у Тверь і просив миру. Святий Михаїл прийняв його з честю, а татари обманом говорили князю: «Відтепер ми твої. Без повеління хана приходили ми на тебе з Георгієм; ми винні і боїмося гніву царя за те, що багато пролили крові».

Святий Михаїл, повіривши їх улесливим словам, щедро обдарував Кавгадия та його свиту і відпустив з честю.

Тим часом великий князь зібрав з новгородців і псковичів нове військо і з ним знову рушив до Твері. Військо зустрілося на Волзі, близько Сінеївського броду. Святий Михаїл не хотів ще раз даремно проливати християнську кров, князі уклали мир. Святий Михаїл навіть пропонував князю Георгію разом вирушити в Орду і там перед ханом клопотати за Руську землю.

Тим часом у Твері померла дружина великого князя, сестра хана. Пронісся слух, що велику княгиню в Твері отруїли. Московський князь і Кавгадий змовилися діяти спільно. Георгій відправився в Орду з безліччю князів і бояр. Поспішив в Орду і Кавгадий. Вони написали на святого Михаїла багато лжесвідчень і викликали гнів хана. Вони оббріхували хану, ніби, зібравши багато данини по містах, князь хотів бігти до німців, а до хана йти не хотів, що взагалі він не підкоряється ханській владі. Тоді святий князь відправив в Орду свого 12-річного сина Костянтина, ймовірно, в якості заручника. Розгніваний Узбек велів посадити князя Костянтина Михайловича під варту й заморити його голодом, але хану радники його сказали, що якщо він заморити так сина, то батько його ніколи не приїде в Орду. Костянтина відпустили. Кавгадию не хотілося, щоб тверський князь приїхав в Орду і встиг виправдатися. Тому він послав татар перехопити його і вбити. Однак це не вдалося. Тоді він став говорити ханові, що Михаїл в Орду не приїде і що треба швидше посилати на нього військо. Але 6-го серпня 1318 року благовірний князь Михаїл вирушив до хана, взявши благословення у єпископа Варсонофія і у свого духовного отця ігумена Іоанна. Попрощався святий князь з близькими своїми на березі річки Нерлі. Він висповідався перед отцем духовним і розкрив йому душу свою. «Отче, - говорив святий князь, - багато дбав я про те, щоб допомогти християнам, але за гріхи мої їм доводиться терпіти багато тягостей через наші чвари. Тепер благослови мене, отче: може бути, мені, доведеться пролити кров мою за народ православний. Господь нехай подасть мені відпущення гріхів, і щоб сьогодні християнам спокій».

До річки Нерлі святого Михаїла проводжали дружина княгиня Анна і син його князь Василь. Тут святий князь навіки попрощався з ними; давши їм своє благословення, він відправився в дорогу. Невтішно плакала княгиня, передчуваючи біду і прощаючись зі своїм чоловіком. Вона повернулася з князем Василем у Твер. А святий Михаїл взяв з собою двох інших синів - Димитрія та Олександра. У Володимирі їх зустрів ханський посол Ахмил. «Поспішай в Орду, - сказав він святому Михайлу, - хан чекає на тебе; якщо через місяць ти не з'явишся, цар вирішив йти війною на твій край. Кавгадий обмовив тебе перед ханом, що ти не прийдеш до нього».

Тоді бояри стали відмовляти князя від поїздки до хана: «Ось син твій в Орді, пошли ще іншого». Також сини говорили йому: «Улюблений батьку, не їдь сам в Орду, краще пошли кого-небудь з нас, адже на тебе звели наклеп перед ханом. Перечекай до тих пір, поки пройде його гнів».

Але святий Михаїл з твердістю відповів: «Знайте, мої дорогі діти, не вас вимагає хан, але мене; моєї голови він хоче. Якщо я ухилюся від поїздки до хана, то отчина моя буде спустошена і безліч християн побито, та й сам я не уникну тоді смерті; чи не краще ж нині покласти мені свою душу за багатьох».

Бажаючи втішити своїх дітей і відданих йому бояр, князь нагадав їм про святого великомученика Димитрія Солунського, який сказав: «Господи, якщо погубиш це місто, то і я з ним загину, якщо ж Ти врятуєш його, то і я з ним я буду спасенний».

Після того князь наставляв синів своїх, наказав їм жити доброчесно та благочестиво. Готуючись до смерті, він написав заповіт, розподілив між синами міста свого князівства і попрощався з ними. Плакали діти, відпускаючи батька в Орду на вірну смерть, і ледве могли розлучитися з ним. Святий Михаїл відпустив дітей своїх до Твері і поїхав до хана з боярами, 6 вересня він прибув на гирлі Дону, де кочувала тоді Орда. Тут святий Михаїл побачився зі своїм сином Костянтином. За звичаєм, князь щедро обдарував хана, його дружин і наближених. Хан спочатку досить милостиво обходився з Михаїлом. Він навіть дав князеві пристава, щоб той захищав його від образ. Півтора місяця пробув святий Михаїл в Орді. Але злобний Кавгадий не переставав обмовляти на нього. Нарешті Узбек сказав своїм вельможам: «Що ви говорили мені на князя Михаїла? Неупереджено розсудіть його з князем Георгієм і скажіть, хто з них винен; правого я нагороджу, а винного накажу стратити».

І не знав жорстокий хан, що стратою він сплітав святому князю нев'янучий вінець мученика.

Неправедний був суд над святим Михаїлм. Суддями були злісний Кавгадий з іншими своїми однодумцями. Зібравшись в одну вежу (намет, кибитка, намет кочівників), вельможі хана закликали святого князя і підступно вигадували його провини: вони стверджували, ніби Михаїл збирав по містах велику данину і не платив ханові виходу. Невинний страдник, люблячи правду і говорячи тільки істину, безстрашно викривав неправдиві свідчення своїх суддів. Однак Кавгадий не тільки був суддею, але і обвинувачем і брехливим свідком проти святого: він відкидав усі виправдання святого Михаїла, сповнені істини, зводив неправдиві звинувачення на доблесного князя і виправдав своїх прихильників. Після цього розгляду упереджені судді донесли хану, що святий Михаїл винен і заслуговує на смерть. Але хан не наважився відразу засудити його на смертну кару і наказав знову переглянути його справу. Так закінчився перший розгляд справи. Через тиждень святого Михаїла знову закликали на суд; цього разу привели його вже в кайданах. Судді виставили проти князя наступні звинувачення: «Ти був гордий і не корився ханові, соромив його посла і бився з ним; побив багатьох татар і не давав хану данини; збирався з казною бігти до німців; посилав скарбницю папі; заморив княгиню Георгія».

Благовірний же князь Михаїл так виправдовувався від цих звинувачень і наклепів: «Царю я підкорений. Скільки данини платив ханові, на те у мене є розпис. У бій з послом ханським я вступив по неволі: він прийшов на мене з князем московським; не тримав я посла в полоні, але з честю відпустив його в Орду. А отруїти дружину князя Георгія, Бог тому свідок, у мене і помислу ніколи не було. Згадав би мій брат Георгій Данилович мою дружбу і любов до нього. Ще батькові його я не раз допомагав в бідах і йому не був суперником. Він сам повстав на мене і хотів усім володіти огидно нашим звичаєм. Судіть ж мене справедливо і милостиво».

Але нечесні судді воістину уподібнилися тим, які, за словом Псалмоспівця: « мають уста, та не говорять, мають очі, та не бачать, мають вуха, та не чують» (Пс. 113, 13-14). Вони заздалегідь вирішили убити святого князя, і Кавгадий з люттю відповів йому: «Не гідний ти милості, а гідний смерті». Вельможі донесли хану, що і тепер вони переконані у винуватості князя Михаїла і що він гідний смерті. Узбек сказав на це: «Якщо це справедливо, то так і зробіть». Після вироку вони приставили до засудженого сім сторожів, зв'язали князя, розграбували його одяг; в той же час вони прогнали від нього всіх його бояр і слуг, причому сильно побили їх; видалили і отця його духовного ігумена Олександра.


Так святий залишився один у руках безбожних. Одна лише розрада залишалася йому - молитва, і блаженний страстотерпець, не маючи злоби на ворогів своїх, став співати Богонатхненні псалми Давидові. На інший день - це була неділя - татари поклали на шию святого важку колоду, щоб збільшити муки блаженного; але він з лагідністю молився, та й виголошував: «Слава Тобі, Владико Чоловіколюбче, що Ти сподобив мене покласти нині початок муки моєї, сподоби ж мене і здійснити подвиг цей: нехай не збентежать мене слова лукавих і загрози безбожних та не злякають мене».

У той час хан рушив на полювання до берегів Терека. За звичаєм, його повинна була супроводжувати вся Орда. Вирушив також і святий Михаїл. Обтяжливо було це пересування для святого страждальця. На шиї його лежала важка колода; кожну ніч в ту ж саму колоду укладали і руки святого. Одне лише втішало його: до нього були допущені ігумен, ієреї і син його Костянтин. Весь час подорожі свого святий Михаїл проводив у пості, кожного тижня він сповідався і причастився святих Христових Таїн. Благочестивий князь ще замолоду мав звичай кожну ніч співати псалми Давидові. Тим більше тепер, засуджений на смерть, він утішав себе співом псалмів. Але так як вороги уклали руки страждальця в колоду, то перед ним з розгорнутим Псалтирем стояв юнак та й перевертав аркуші.

Так молився страстотерпець зі сльозами всяку ніч. Вдень лице його було ясне і світле; своїм лагідним словом він утішав оточуючих і намагався підбадьорити їх: «Не засмучуйтеся і не журіться, друзі мої, не засмучуйтеся тим, що той, якого ви звикли бачити колись у княжому вбранні, тепер закутий у колоди. Згадайте, скільки благ я отримав у своєму житті, невже ж я не хочу потерпіти за них? І що означає ця тимчасова мука в порівнянні з незліченними гріхами моїми? Ще більше повинен я страждати, щоб отримати прощення за свої гріхи. Згадайте, сам праведний і благочестивий Іов, будучи чистий, зазнав багато страждань. Вас засмучує колода? Не сумуйте, друзі мої, - скоро її не буде на шиї моїй».

Злісний Кавгадий і тепер не залишав в'язня, але намагався збільшувати його страждання. З метою вчинити наругу над святим Михаїлом, він звелів вивести його на торговицю, де було багато народу. Тут він наказав поставити святого князя на коліна перед собою, насміхався над ним, казав йому багато зневажливих слів. Потім, як би зворушений співчуттям, звернувся до нього з наступною промовою: «Знай, Михаїле, такий існує звичай у хана: якщо він розгнівається на кого, навіть зі своїх родичів, то наказує тримати його в колоді. Але коли гнів його пройде, тоді він повертає опальному колишні почесті. Так і тебе завтра або післязавтра звільнять, і ти будеш у більшій честі».

Потім, звернувшись до вартових, сказав їм: «Чому ви не знімете з нього колоди?»

Розуміючи, що Кавгадий знущається над нещасним в'язнем, вони відповідали з посмішкою: «Ми знімемо її завтра або післязавтра, як ти сказав». - «Так підтримайте тепер колоду, щоб вона не тиснула йому плечей».

Один із вартових став підтримувати колоду, поки мучитель пропонував святому різні питання. Але народу Кавгадий сказав, що князь за свої провини засуджений ханом на смерть. Нарешті, поглумившись над святим князем, Кавгадий велів відвести його. Трохи відійшовши, святий Михаїл захотів відпочити. Збігся різноплемінний натовп дозвільних глядачів: німці, греки, литовці, русичі, і з цікавістю дивилися на того, хто сидів колись на великокнязівському престолі в честі і слави, а нині в кайданах переносить наругу. Один з княжих отроків сказав святому мученику: «Князю, чи не краще тобі йти в свій намет і там відпочити? Ти бачиш, тут стоїть безліч народу, всі дивляться на тебе».

«І став я посміховиськом для них: ті що дивляться на мене похитують головами (Пс. 108, 25), - відповідав страждалець словами Священного Писання,-« Але Ти ж вивів мене з утроби, дав мені надію на Тебе від грудей матері моєї» (Пс. 21, 10).

Князь підвівся і попрямував до свого намету. З того часу на очах Христового страждальця завжди були сльози, бо він передбачав свій швидкий кінець.

Між тим Орда зупинилася в Заріччі Тереком, під містом Дедяковим, недалеко від міста Дербента. Вже двадцять шість днів нудився святий мученик. Не раз слуги пропонували йому: «Пане наш, великий князю, вже готові у нас для тебе провідники і коні. Біжи в гори, спаси собі життя». Але святий князь твердо відповів їм: «Я і раніше ніколи не бігав від ворогів своїх, не зроблю цього і нині. Якщо я один врятуюся, а бояри і слуги мої залишаться тут в біді, то яка мені честь буде за це? Не можу зробити цього. Нехай буде Господня воля!»

22 листопада рано вранці святий Михаїл звелів звершити заутреню і Божественну літургію. З розчуленням, обливаючись сльозами, слухав святий князь Божественну службу, сам прочитав правило перед Причастям. Благовірний князь сповідався і причастився святих Христових Таїн. Він готувався до смерті, тому що тієї ночі бачив сон, який сповіщав його про смерть. Після літургії князь попрощався з духовенством, яке було з ним (ігумен, два ієромонахи, два священики і диякон): кожного цілував, слізно просив не забувати його і завжди поминати у своїх молитвах. Потім він покликав до себе сина, князя Костянтина. Святий Михаїл дав йому останнє повчання про те, як треба тримати йому православну віру, шанувати храми Божі, духовний і чернечий чин, добро чинити дивним і жебракам. Потім страждалець-князь зробив розпорядження про свою отчину, про бояр і слуг, наказуючи обходитися з ними уважно і милостиво. Після того він сказав: «Дайте мені Псалтир, бо серце моє сповнене збентеженням». Коли він розкрив книгу, йому відкрилися наступні слова: «тремтить серце моє в мені, і страхіття смертельні напали на мене (Пс. 54, 5). Святий Михаїл сказав ієреям, які були із ним: «Скажіть мені, що означають ці слова?» Вони відповідали йому: «Володарю, нехай не тривожиться серце твоє словами цими, бо в тому ж псалмі сказано: «Покладайся на Господа у скорботах твоїх, і Він підтримає тебе. Ніколи Він не дасть упасти праведникові» (Пс. 54, 23).

Слова ці втішили страждальця, і він продовжував читання псалмів Давидових. Раптом до намету вбігає княжий отрок; він був блідий і переляканим голосом сказав: «Володарю, йдуть Кавгадий і Георгій з безліччю народу і прямують до твого намету». Тоді блаженний мученик лагідно зауважив: «Знаю, навіщо вони йдуть, - вбити мене». Потім він відіслав сина свого Костянтина під заступництво дружини хана. Між тим безбожні вбивці були вже недалеко від вежі святого Михаїла. Кавгадий і Георгій зупинилися на торговиці, недалеко від намету святого Михаїла, і зійшли з коней. Звідси вони послали вбивць до святого князя. Як дикі звірі, вбивці вскочили до намету, розігнали всіх князівських слуг. Святий у той час стояв на молитві і останній раз на землі прославляв свого Творця. Схопивши святого за колоду, вбивці вдарили його об стіну, так що стіна намету проломилася. Князь піднявся було на ноги. Тоді люті вбивці всім натовпом накинулися на нього, топтали ногами, немилосердно били, потім один з них, Романцев, вихопивши ніж, ударив ним святого князя в бік і повернув кілька разів ніж в рані, нарешті, вирізав серце. Так передав страждалець в руку Господа святу душу свою Христу. Мученицька смерть святого Михаїла сталась в середу, 05 грудня 1318 року, о третій годині дня.

Натовп татар і русичів, які були в Орді, накинулася на намет вбитого князя і розграбували його. Святе і чесне тіло мученика було кинуто і лежало без всякого покриву, бо вбивці зірвали зі святого князя шати. Один з лиходіїв прийшов на торговицю до Кавгадия і Георгія і сказав їм: «Наказ ваш виконано».

Тоді Кавгадий з князем швидко під'їхали до намету. Побачивши оголене тіло князя, Кавгадий з докором сказав Георгію: «Хіба він не старший тобі брат, все одно як батько? Що ж тіло його лежить без покриву, кинуте на поталу всім? Візьми його і вези в свою землю, поховаєш в отчині його, за вашим звичаєм».

Князь Георгій послухав цієї поради. Він наказав своїм слугам прикрити голе тіло святого, і один з них вкрив його своїм верхнім одягом. Потім князь наказав покласти тіло на велику дошку, а дошку підняти на віз і міцно прив'язати.

Син князя-мученика Костянтин, деякі бояри і слуги ледве встигли втекти до дружини хана і, користуючись заступництвом татарської цариці, їм вдалося уникнути побоїв. Інші бояри і слуги тверського князя були роздягнені, побиті і закуті в залізо. Завдавши смерті святого Михаїла, прихильники князя Георгія - князі та бояри - зібралися в одну вежу, пили вино, і кожен хвалився тим, яку провину він вигадав на страждальця.

Святе тіло князя Михаїла, за наказом Георгія, повезли в річку Адежь (що значить - гіркоту). Вночі два вартові були приставлені охороняти його. Але сильний страх напав на них; сторожа кинулися бігти від воза, де лежало тіло святого мученика. Рано вранці вони повернулися на своє місце, і бачать дивне диво: до воза прив'язана одна тільки дошка, тіло ж лежало особливо, раною до землі, причому з виразки вийшло багато крові. Права рука святого була підкладена під лицем його, а ліва перебувала біля рани. Дивно те, що в степу нишпорили багато хижих звірів, і жоден з них не смів доторкнутися до святих останків мученика. Так воістину смерть праведників чесна; смерть ж грішників люта. Злісний душогуб Кавгадий не уникнув праведного суду Божого: незабаром він був страчений за наказом хана Узбека.

У ту ж ніч багато з християн та іновірних бачили, як дві хмари спадали на те місце, де знаходилося чесне тіло убитого князя. Вони то сходилися, то розходилися, і сяяли, немов сонце. Вранці говорили: «Князь Михаїл - святий. Він убитий безвинно».

Від річки Адежі тіло святого повезли в Маджар. Тут купці, які знали святого Михаїла, хотіли прикрити тіло його дорогими тканинами і поставити у святому храмі. Однак бояри князя Георгія не дозволяли їм зробити цього, вони помістили його в хліві і приставили варту. Але Бог прославив дивним чином мощі Свого угодника: багато хто з жителів ночами бачили, що над тим місцем піднімався вогненний стовп від землі до небес. Інші ж бачили веселку, яка схилялася над тим хлівом. Звідси мощі святого Михаїла повезли далі; візок зі святими останками благовірного князя під'їжджала до Бездежу, і деякі з мешканців того міста бачили, що безліч народу зі свічками і кадилами оточувало тіло мученика, світлі вершники носилися в повітрі над колісницею. Коли тіло святого привезли туди, а поводирі не дозволили поставити його в церкві, але помістили на подвір'ї і стерегли цілу ніч. Один сторож наважився лягти на воза, де лежало тіло страждальця. Раптом невидима сила відкинула його далеко вбік. Сторож відчув себе хворим і з великим трудом міг піднятися на ноги, але, покаявшись у своєму прогріху, він отримав зцілення.

Нарешті, тіло князя-мученика привезли до Москви і поховали в кремлівському Спаському монастирі, у церкві Преображення. Благовірна княгиня Анна не знала про мученицький спочинок свого чоловіка. Через рік повернувся від хана князь Георгій з великокнязівським ярликом. Він привіз з собою з Орди тверських бояр і князя Костянтина Михайловича. Тоді в Твері дізналися про смерть святого Михаїла і про поховання його в Москві. Княгиня Анна і діти святого князя просили князя московського перевезти святі мощі мученика до Твері. Георгій ледь дав свою згоду. Тоді з Твері відправили до Москви бояр, щоб вони з торжеством перевезли мощі святого Михаїла. Прибулі до Москви змогли побачити дивне чудо, яким Господь благоволив прославити Свого угодника. Тління зовсім не торкнулося його святого тіла. Посланці взяли гріб з мощами святого і з великою честю понесли його до Твері. Коли хід наближалося до міста, княгиня Анна зі своїми синами Димитрієм, Олександром і Василем поїхали назустріч Волгою в насадах, а єпископ Варсонофій з усім священним собором і незліченною безліччю народу зустріли святі мощі на березі. Велике було ридання за плачем народу не було чутно церковного співу. Особливо ж гірко плакала княгиня Анна.

6 вересня 1320 року святі мощі благовірного князя Михаїла були поховані в побудованому ним соборному храмі Преображення Господа нашого Ісуса Христа, де були поховані і батьки його, великий князь Ярослав Ярославович і велика княгиня Ксенія.

Господу було угодно прославити Свого угодника багатьма чудесами. Ще до відкриття його чесних мощей благочестиві люди молилися біля його гробниці про зцілення своїх недуг і отримували зцілення. Місцеве святкування благовірному князю Михайлу в Твері почалося, ймовірно, незабаром після перенесення його мощей з Москви; загальноцерковне святкування йому встановлено на Соборі 1549 року.

У 1606 році на Руську землю напали поляки і литовці, вороги досягли Тверських терен і сильно спустошили країну. Але Господь послав Руській землі славного захисника. Вороги часто бачили, як з міста виїжджав дивовижний вершник на білому коні з оголеним мечем у руках. Страх тоді нападав на ворогів, і вони зверталися у втечу. Коли ватажки ворожого війська побачили ікону святого Михаїла, то вони з клятвою повідали святителю Тверському Феоктисту (управляв Тверській єпархією з 1603 по 1609 рр..), що дивовижний вершник, якого вони бачили, і був святий Михаїл.

Нетлінні мощі мученика-князя були знайдені в 1632 році, 24 листопада. При цьому відбулося багато чудес біля труни святого. Деякі бачили вогняний стовп над соборним храмом, де спочивали мощі. У 1655 році Тверь спіткало лихо - почалася сильна морова пошесть, і багато людей загинуло від цієї хвороби. Тодішній архієпископ Тверський Лаврентій (управляв Тверській єпархією з 1654 по 1657 рр..), З благословення патріарха, переклав мощі святого в нову раку. При цьому гробницю святого носили навколо міста. І з того ж дня хвороба припинилася. На спомин про таке чудесне заступництво святого Михаїла у Твері був встановлений хресний хід.

Апостоли від 70-ти: Филимон і Архип і мучениця рівноапостольна Апфія

defaultСвятий апостол Филимон і його дружина Апфія жили в місті Колоси в Фригії. Після прийняття Хрещення від святого апостола Павла, вони перетворили свій дім в дім молитви, де збирались всі віруючі у Христа колосини і звершувались Богослужіння, і присвятили себе служінню хворим і обездоленим. Апостол Филимон був поставлений єпископом міста Гази і проповідував Слово Боже по всій Фригії. Апостол Павло не залишив його без свого керівництва. До нього направив первоверховний апостол своє сповнене любові Послання, в котрому посилає благословення: « Филимонові улюбленому і співробітникові нашому, і Апфії, сестрі улюбленій, та Архипові сподвижникові нашому, і домашній твоїй церкві»( Флм.1,1-3). Онисим, про якого йде розповідь в Посланні, колишній раб Филимона, апостол від 70-ти. Під час гоніння Нерона(54-68) святі Филимон і Апфія, а також святий апостол Архип, який жив у Колосах, прийняли мученицьку смерть. Під час язичницького свята розлючений натовп увірвався в християнський храм, коли там звершувалось богослужіння. Всі зі страхом розбіглись, залишились тільки святі Филимон, Архип і Апфія. Їх схопили і повели до градоначальника. Святого Архипа розлючений натовп побив і порізав ножами, дорогою на суд він помер. Святі Филимон і апфія, за наказом правителя, були побиті камінням.

Підготував протоієрей Миколай Капітула