joomla

serafim-sarovskiy-Знайдення мощей преподобного Серафима Саровського, чудотворця
На початку минулого століття на свічнику Святої Православної Церкви розпалилася нова яскрава свічка. Господь благоволив послати землі великого молитовника, подвижника і чудотворця. 

У 1903 році відбулося прославлення преподобного Серафима Саровського, через 70 років після його смерті. 19 липня, в день народження святого, з великим торжеством були відкриті його мощі і поміщені в приготовлену раку. Довгоочікувана подія супроводжувалося багатьма чудесними зціленнями хворих, що у великій кількості прибули до Сарова. Шанований дуже широко ще за життя, преподобний Серафим стає одним з найулюбленіших святих православних народів у землях Русі, так само як і Преподобний Сергій Радонезький, Преподобний Іов Почаївський.

Духовний шлях преподобного Серафима відзначений великою скромністю, властивою руським святим. З дитинства обраний Богом, Саровський подвижник без вагань і сумнівів сходить від сили в силу в своєму прагненні до духовної досконалості. Вісім років послушницьких праць і вісім років храмового служіння в сані ієродиякона і ієромонаха, пустелтельництво і стовпництво, затвор і безмовність змінюють один одного і вінчаються старчеством. Подвиги, далеко перевершують природні людські можливості (наприклад, молитва на камені протягом тисячі днів і ночей), гармонійно і просто входять в життя святого.

Таємниця живого молитовного спілкування визначає духовну спадщину преподобного Серафима, але він залишив для Церкви ще одне багатство - короткі, але прекрасні повчання, записані почасти ним самим, а почасти тими, хто чув їх. Незадовго до прославлення святого була знайдена і в 1903 році надрукована "Бесіда преподобного Серафима Саровського про мету християнського життя", що відбулася в кінці листопада 1831 р., за рік з невеликим до його кончини. Бесіда ця стала найціннішим внеском подвижника в скарбницю руського святоотецького вчення. Крім навчання про сутність християнського життя, в ній міститься нове пояснення багатьох найважливіших місць Священного Писання.

"Піст, молитва, бдіння і всякі інші справи християнські, - вчив Преподобний, - скільки не були гарні самі по собі, проте не в діянні лише тільки їх полягає мета нашого життя християнського, хоча вони і служать засобами для досягнення її. Справжня мета життя нашого християнського є стяжання Духа Святого Божого ". Одного разу, перебуваючи в Дусі Божому, преподобний бачив всю Руську землю, і була вона наповнена і ніби покрита фіміамом молитов віруючих, що моляться до Господа.

В описах житія і подвигів святого Серафима наводиться багато свідчень благодатного дару прозріння, яким він користувався для порушення в людях каяття в гріхах і морального виправлення.

"Господь відкрив мені, - сказав він, - що буде час, коли архієреї Землі Руської та інші духовні особи ухиляться від збереження Православ'я в усій його чистоті, і за те гнів Божий вразить їх. Три дні стояв я, просив Господа помилувати їх і просив краще позбавити мене, убогого Серафима, Царства Небесного, ніж покарати їх. Але Господь не схилився на прохання убогого Серафима і сказав, що не помилує їх, бо будуть вчити навчань і заповідей людських, серця ж їх будуть стояти далеко від Мене ".

Являючи благодатні дари і силу Божу людям, преподобний Серафим настановляв, тих, хто приходив до нього, як йти вузьким шляхом спасіння. Він показав своїм духовним дітям послух і сам до кінця життя був вірний йому. Провівши все життя в подвигах, непосильних для звичайних людей, він радив йти святоотцььким "царським (середнім) шляхом" і не брати на себе надмірно важких діянь: "вище міри подвигів приймати не слід; а намагатися, щоб друг - плоть наша - був вірний і здатний до творення чеснот ".

Найголовнішим подвигом і засобом до стяжання Святого Духа Преподобний вважав молитву. "Будь-яка чеснота, заради діла Христа, дає блага Духа Святого, але ... молитва найбільше приносить Духа Божого, і її найзручніше всякому вимовляти".

Преподобний Серафим радив під час Богослужіння стояти в храмі то з закритими очима, то звертати свій погляд на образ або палаючу свічку і, висловлюючи цю думку, пропонував прекрасне порівняння життя людського з восковою свічкою.

Якщо святому старцю скаржилися на неможливість виконувати молитовне правило, то він радив молитися постійно: і під час праці, і простуючи куди-небудь, і навіть у ліжку. А якщо хто має час, говорив Преподобний, нехай приєднує і інші душекорисні молитвослів'я та читання канонів, акафістів, псалмів, Євангелія і Апостола. Радив святий вивчати порядок Богослужіння і тримати його в пам'яті.

Преподобний Серафим вважав необов'язковими довгі молитовні правила і своїй Дівєєвській громаді дав правило легке. Божа Матір заборонила о. Серафиму зобов'язувати послушниць читання довгих акафістів, щоб цим не накласти зайвої ваги на немічних. Але при цьому святий строго нагадував, що молитва не повинна бути формальною: "Ті ченці, котрі не з'єднують зовнішню молитву з внутрішньою, не монахи, а чорні головешки!" Знаменитим стало Серафимове правило для тих мирян, які в силу життєвих обставин не можуть читати звичайні ранкові та вечірні молитви: вранці, перед обідом і ввечері тричі читати "Отче наш", тричі - "Богородице Діво, радуйся", одного разу "Вірую"; займаючись необхідними справами, з ранку до обіду творити молитву Ісусову: "Господи, Ісусе Христе Сину Божий, помилуй мене грішного" або просто "Господи, помилуй", а від обіду до вечора - "Пресвята Богородице, спаси мене грішного" або "Господи, Ісусе Христе, Богородицею помилуй мене грішного ".

"В молитвах слухай себе, - радив подвижник, - тобто розум збери і з'єднай з душею. Спочатку день, два і більше твори молитву цю одним розумом, роздільно, слухаючи кожному осібно слову. Потім, коли Господь зігріє серце твоє теплотою благодаті Своєї і з'єднає в тобі її в єдиний дух: тоді потече в тобі молитва ця безперестанку і завжди буде з тобою, насолоджуючись і живлячи тебе ... " Преподобний говорив, що, виконуючи це правило зі смиренням, можна досягти християнської досконалості і в мирському житті.

"Душу живити треба Словом Божим. Всього ж більше має вправлятися в читанні Нового Завіту і Псалтиря. Від цього буває просвітництво в розумі, який змінюється зміною Божественною", - наставляв святий подвижник Саровський, сам постійно прочитували весь Новий Завіт протягом тижня.

Кожну неділю і кожне свято не опускаючи, причащаючись Святих Таїн, преподобний Серафим на питання, як часто слід приступати до Причастя, відповів: "Чим частіше, тим краще". Священикові Дівєєвської громади Василю Садовському він говорив: "Благодать, що дарується нам Причастям, настільки велика, що наскільки не достойна і наскільки не грішна була людина, але аби в смиренному токмо свідомості всегріховності своєї приступав до Господа, спокутувати всіх нас, хоча б від голови до ніг вкритих виразками гріхів, і буде очищатися благодаттю Христовою, все більш і більш світлішати, зовсім проясниться і спасеться ".

"Вірую, що з великої благості Божої ознаменується благодать і на роді того, що причащається ..." Святий, однак, не всім давав однакові настанови щодо частого причащання. Багатьом він радив говіти в усі чотири пости і в усі дванадесяті свята. Необхідно пам'ятати його попередження про можливість причащання в осуд: "Буває іноді так: тут на землі і причащаються; а у Господа залишаються непричащенними!"

"Немає гірше гріха і нічого немає жахливіше і згубніше духу зневіри", - говорив святий Серафим. Він сам світився радістю духовною, і цією тихою, мирною радістю він з надлишком наповнював серця оточуючих, вітаючи їх словами: "Радість моя! Христос воскрес!" Будь-який життєвий тягар ставав легким поблизу подвижника, і безліч скорботних і шукаючих Бога людей постійно товпилося біля його келії і пустинькі, бажаючи причаститися благодаті, що виливається від угодника Божого. На очах усіх підтверджувалася істина, висловлена самим святим у великому ангельському заклику: "Стяжи мир і навколо тебе спасуться тисячі". Ця заповідь про стяжання світу зводить до вчення про стяжання Святого Духа, а й сама по собі є найважливішою сходинкою на шляху духовного зростання. Преподобний Серафим, досвідом пройшовши всю давню православну науку аскетичного подвигу, провидів, яким буде духовне ділання прийдешніх поколінь, і вчив шукати мир душевний і нікого не засуджувати: "Хто в мирному улаштуванні ходить, той ніби лжицею черпає духовні дари". "Для збереження миру душевного ... всіляко має уникати засудження інших ... Щоб позбутися від засудження, має слухати себе, ні від кого не приймати сторонніх думок і бути до всього мертвим".

Преподобний Серафим по праву може бути названий учнем Божої Матері. Пресвята Богородиця тричі зцілювала його від смертельних хвороб, багаторазово являлась йому, наставляла і зміцнювала його. Ще на початку свого шляху він почув, як Божа Мати, вказуючи на нього, що лежав на одрі хвороби, сказала апостолу Іоанну Богослову: "Цей від роду нашого".

Після виходу з затвора преподобний багато сил віддав улаштуванню дівочої чернечої общини в Дівєєві і сам говорив, що жодної вказівки не давав від себе, робив все по волі Цариці Небесної.

З великою силою звучить його нагадування: "Господь шукає серця, сповненого любов'ю до Бога і ближнього, оце престол, на якому Він любить сидіти і бути в повноті Своєї пренебесний Слави." Сину, дай Мені серце твоє, - говорить Він, - а все інше Я Сам докладу тобі", - бо в серці людському Царство Боже вміщуватися може".

підготував протоієрей Миколай Капітула,

магістр богослів’я, викладач РДС,

клірик Покровського собору, м. Рівне